/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épületek/Középület

A Gödöllői Agrártudományi Egyetem Gyöngyösi Főiskolai Karának oktatási épülete

1/5

?>
?>
?>
?>
?>
1/5

A Gödöllői Agrártudományi Egyetem Gyöngyösi Főiskolai Karának oktatási épülete
Épületek/Középület

A Gödöllői Agrártudományi Egyetem Gyöngyösi Főiskolai Karának oktatási épülete

2002.06.24. 10:49

Projektinfó

Földrajzi hely:
Gyöngyös, Magyarország

Építészek, alkotók:
Thoma Emőke

építész: Thoma Emőke

Előzmények 

A Gödöllői Agrártudományi Egyetem (GATE) Gyöngyösi Főiskolai Kara Gyöngyösön, a Mátrai út mellett található. Területükön egy oktatási és egy kollégiumi szárnyból álló főépület és több oktatási melléképület áll. 1997-ben határozta el az intézmény, hogy a szomszédos területeket megvásárolva rendezi a környezetét és több különböző funkciójú épülettel bővíti az intézményt. A beruházási döntés előkészítéséhez a GATE Gyöngyösi Főiskolai Kara megbízásából elkészült a területre egy többcélú oktatási épület és egy fedett tanuszoda programterve (tervezők: Dely György, Thoma Emőke, Bakó Lóránt, Gáll János), valamint a főiskola jelenlegi területére egy tornacsarnok tanulmányterve (tervező: Thoma Emőke). A távlati tervek koncepciójának kialakítása után a GATE Gyöngyösi Főiskolai Kara úgy döntött, hogy első ütemben a többcélú oktatási épület épül meg a fent említett tervezési területre úgy, hogy a tanuszoda esetleges későbbi telepítésével mégsem kell számolni.





 

Helyszínrajzi elrendezés

A 300 fős auditóriumot tartalmazó oktatási épületet a Mérges-patak és a Mátrai út közötti területen kellett elhelyezni. A telepítést meghatározó fő szempontok voltak:

  • a 24. sz. úttól való távolság a zajterhelés-számítások szerinti megengedett méretig,
  • a patak felőli oldalon szervizsáv biztosítása,
  • a gyalogos forgalom várható irányai:
    • nyugatról, a meglévő főiskolai épület felől a tervezett gyalogos hídon keresztül,
    • a Bene utcán a gyalogos híd vonalában lévő kapun keresztül a város felől, illetve a buszmegállók felől.

Gépkocsival történő megközelítés:
A patak melletti útnak a meglévő, Bene utcai déli csatlakozása forgalmi szempontból nem jó, így az új Virág utcáról északi oldalon történik a gépkocsibehajtás az épület mögé telepített belső parkolókhoz. Bruttó beépítés: 1490,3 m2. A teleknek a parkolók, a gyalogutak és az épület után fennmaradt része zöldterület, intenzív park. A terület a Bene utcai és az új Virág utcai oldalon falazott, helyenként áttört kerítéssel körbe-kerített. A Bene utcai oldalon egy gyalogoskapu épült. A gyalogos híd, a Bene utcai nyugati kapun átvezető gyalogutak, valamint az épület fő tengelye találkozásánál egy tó épült kertépítészeti terv szerint.

Funkció

Az épület részben alápincézett, földszint + emelet szintszámú. A főbejárat a déli oldalon van az épület elé épített 12 m hosszú és az épület teljes szélességében húzódó teraszról nyílóan. Egy szélfogón át jutunk az előcsarnokba. A főbejárattal szemben vezet fel a lépcső a 300 fős nagy előadóba, mely a körszimmetrikus épület közepén helyezkedik el. A nagy előadótermet körbevevő folyosóról nyílnak a szemináriumtermek. Az épület északi oldalán a földszinti folyosók kivezetnek a szabadba, egyrészt a bevilágítás, más-részt a menekülőút biztosítása, harmadrészt a mozgássérültek részére épült rámpás megközelíthető-ség miatt. Az emeletre és a pincébe az épület nyugati és keleti oldalán elhelyezkedő lépcsőházon keresztül juthatunk.

A pincében a baloldalon a gépészeti helyiségek épültek, a jobb oldalon egy irattár és egy kondi-cionáló szoba a hozzá tartozó vizesblokkokkal. A kondicionálóhoz a lépcsőház földszintről levezető részének lezárásával a kertből közvetlenül is le lehet jutni. Az emeleten három szemináriumterem, egy 100 fős tanácsterem, egy tanári, egy teakonyha és a vizesblokkok épültek. A 300 fős nagy előadó déli végében az emeleti szinttel megegyező padlóvonalú tolmácsfülkék és egy stúdiószoba van. Az épület déli oldalán egy 204 m2-es tetőterasz épült. Az oktatási épület tehát egy 300 fős nagyelőadót, egy 100 fős tanácstermet, 5 db 20 fős nyelvi termet, 3 db 40 fős és 3 db 60 fős szemináriumtermet tartalmaz a hozzá kapcsolódó valamennyi kiszolgáló helyiséggel.



 

Az épület szerkezete

Az épület a Mérges-patak völgyében helyezkedik el. A talajadottságok kedvezőek voltak. A görgeteges rétegre szakaszos sávalapozással, talpgerendával lett lealapozva. A falazatok hagyományos tégla blokkokból épültek, a pillérek kör keresztmetszetű vasbeton és kibetonozott acél cső, a födémek alul-felül sík monolit vasbeton lemezek. A középen elhelyezkedő 20 m átmérőjű aula lefedése a födémlyukról sátorszerűen körbetámasztott rácsos tartókra függesztett, acél gerendákra fektetett trapézlemez, 5 cm felbetonnal. Ezt a szerkezeti kialakítást a tűzvédelmi követelmények és az épülethez igen közeli főút miatti zajvédelem indo-kolta, ugyanakkor a felső födém többletvasalás nélkül is szinte korlátlan vízszintes erő felvételére képes, és ez gazdaságos megoldást eredményezett.

A megvalósításban közreműködők

Építtető: GATE Gyöngyösi Főiskolai Kara, Gyöngyös
Projekt manager: dr. Taralik Jenő (GATE)
Lebonyolító: Hegyi Tibor (AGROBER Kft., Eger)
Generál tervező: Egri Építész Iroda
Beépítési terv és RRT: Dely György, Thoma Emőke, Bakó Lóránt, Gáll János
Épület, építész: Thoma Emőke
Építész munkatárs: Országh László
Statikus: Styaszny Sándor, Renn Gábor
Épületgépész: Holló István, Vankó László (ENERGOTECH Kft., Eger)
Elektromos: Bozsó Ferenc (POLIVÁLL Bt., Eger)
Mélyépítés: Türk Antal (Egri Közműtervező Iroda Bt., Eger)
Akusztika: Kotschy András (R&M Építő és Szigetelő Kft., Budapest)
Kerttervezés: Kollányi László; kivitelező: KIPSZER Rt., Budapest
Tervezés: 1997-1998; kivitelezés: 1998-1999
Össz. nettó szintterület: 3313,60 m2

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk