Egyéb cikkek

A Gomba hasznosítása

1/21

Gomba - RB-Stúdió

?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
1/21

Gomba - RB-Stúdió

A Gomba hasznosítása
Egyéb cikkek

A Gomba hasznosítása

2009.10.28. 12:29

Megvételben részesült 12. sorszámú pályamű, szerző: RB-STÚDIÓ tervező: Balázs Attila

Megvételben részesült 12. sorszámú pályamű,
szerző: RB-STÚDIÓ
tervező: Balázs Attila

 

Gomba - RB-Stúdió
1/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
2/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
3/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
4/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
5/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
6/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
7/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
8/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
9/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
10/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
11/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
12/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
13/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
14/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
15/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
16/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
17/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
18/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
19/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
20/21
Gomba - RB-Stúdió

 

 


Részletes bírálat
A tisztán geometrikusan szerkesztett modernista épület és a funkcionálisan a mászó felületet magában rejtő, a ’90-es évtized óta a mai építészetben többszörösen elcsépelt motívum alkalmazása kérdéses még akkor is, ha ennek a külső felülete a graffiti művészet számára felkínált „alkotó fal" lenne. A pályázat készítőjének szándéka érthető és dicséretes, hogy a verbálisan nem jelzett biciklisták számára is kínál önmegvalósító zónát a fallosz és a járda közötti íves felület kiképzésével. Kétes viszont, hogy ez önmagában nem jelentene-e konfliktusforrást a graffitisek alkotómunkájának intenzív zavarása miatt.   

Feltételezhető, hogy a pályázó információi a gördeszka használatát tekintve voltak a leghiányosabbak. Itt feltétlenül olyan nagyobb felületekre, illetve mellvédekre, korlátokra van szükség, amelyekre lendületből fel lehet ugrani, továbbcsúszni, majd a járdára visszaugratva továbbgördülni. Ezt a funkcionális igényt a terv nem elégíti ki.
A javasolt beavatkozások mértéke műemlékvédelmi szempontból mértéktartó. A homlokzatok szükséges megnyitása illeszkedik a kor – a ’30-as, ’40-es évek ipari építészetében alkalmazott szerkezetekhez. Az udvartér alápincézése ellen sem lehet kifogást emelni. Nem egyértelműen pozitív viszont az udvarba, „átriumba" állított fallikus motívum alkalmazásának megítélése.

A pályamunka műleírásában maga is hivatkozik A. Kohen definíciójára, amely a szubkultúrát az uralkodó kultúrához viszonyítva nem elszigetelten, hanem „bizonyos mértékben behatároltan" határozza meg. Egy viszonylag kis városi szabad téren azonban, ahol naponta közel 150.000 ember fordul meg, a Gomba nem képvisel olyan mértékű elhatárolt területet, amely a kultúra két szegmensének kényszerű koegzisztenciája miatt szükséges lenne. Jól igazolja ezt a felvetést közeli Kosztolányi Dezső tér példája, ahol éppen a gördeszkások jelenléte szorította ki azt a nyugdíjas réteget, akik a tér felújítása előtt lelkesen használták a teret.

Az építészeti javaslat kétségtelen eredetisége mellett is,a javasolt funkció kifejezetten idegen a körtér intenzíven használt, kiemelt forgalmú területén.

A pályázat egy létező és kielégítendő igény számára fogalmazott meg javaslatot, azonban ez a koncepció nem csatlakozik a pályázat programjához: értékelése nem építészeti, hanem parciális társadalmi szempontok figyelembevételével lenne csupán lehetséges.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk