/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Helyek/Infrastruktúra

A Kiserdőn át vagy sem – hol fut majd Budapest új körútja?

1/6

Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 1. verzió - a Kiserdőn át, részben fedetten

?>
Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 1. verzió - a Kiserdőn át, részben fedetten
?>
Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 2. verzió - a Kiserdőn át, kéregalagútban
?>
Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 3. verzió - a Határ út alatt
?>
Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 4. verzió - a Határ úton, felszínen
?>
Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 5. verzió - a Rendezőpályaudvar felett
?>
Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 6. verzió - a Rendezőpályaudvar alatt
1/6

Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 1. verzió - a Kiserdőn át, részben fedetten

A Kiserdőn át vagy sem – hol fut majd Budapest új körútja?
Helyek/Infrastruktúra

A Kiserdőn át vagy sem – hol fut majd Budapest új körútja?

2020.09.29. 12:03

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Cég, szervezet:
Budapesti Fejlesztési Központ

Dosszié:

Nemrég az első, a Fehérvári úttól a Gubacsi útig tartó szakaszról kérték ki a budapestiek és az agglomerációban lakók véleményét, most pedig a második, Üllői útig tartó szakasz nyomvonalváltozatainak társadalmi egyeztetését kezdi el a Budapest Fejlesztési Központ. Az ügyben érdekelt civil szervezetek között nincs egyetértés a helyzet megítélésében.

Az Új Duna-híd megépítéséről 2016 februárjában döntött a Kormány, a híd évtizedek óta szerepel Budapest településszerkezeti tervében. A Galvani híd a korábbi távlati elképzelésekben a ferencvárosi rendező-pályaudvar helyén haladt volna át, amelynek megszűnése azonban nem várható belátható időn belül. A településszerkezeti tervek évtizedek óta azt tartalmazták, hogy az Albertfalvai híd pesti úthálózata a ma is túlterhelt, 2x1 sávos Határ út helyett a Kiserdő térségében vezetett új körútban folytatódik. A 2016-os tervezés során a NIF ezt a szabályozási előírást vette alapul, ámde az ennek nyomán elkészült tervvel jókora ellenállást váltott ki. Ekkor alakult meg a Kiserdővédők mozgalma, s a felszíni nyomvonal elleni érveket meghallgatva 2017 őszén leállították a Határ út menti szakaszon a tervezést.

Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 2. verzió - a Kiserdőn át, kéregalagútban
2/6
Alternatívák a Gubacsi út-Illatos úttól az Üllői útig tartó szakasz fejlesztése. 2. verzió - a Kiserdőn át, kéregalagútban

A 2019 októberében hivatalba lépett új városvezetés szintén megkérdőjelezte a döntést a Galvani és az Albertfalvai híd között. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa végül 2020 februárjában határozott a kérdésben, és hat alternatív nyomvonal vizsgálatát tűzte ki célként; ebből négy az Illatos út - Határ út tengelyen, kettő a Ferencvárosi pályaudvar kereszteződésével oldja meg a kapcsolódó útvonalhálózatot. Szeptember elején az Átlátszó.hu nyilvánosságra hozta a vonatkozó hatástanulmányt, amelyben plusz egy lehetőségként az is felmerül, hogy a hídhoz kapcsolódó úthálózat nem épül meg, és annak pesti lehajtója a Gubacsi útra csatlakozik rá. 

A most elindult egyeztetésben, a https://budapestujkorutja.hu/ oldalon a BFK az első hat javaslatról kéri ki a lakosság véleményét, azaz a Gubacsi úti csatlakozást nem tartják reális lehetőségnek. 

Az úthálózat akkor lesz teljes, ha eléri az Üllői utat és következő ütemben a Gyömrői utat is, és így Budapest új körútjaként megfelelő kapcsolatokat biztosít többek között a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, Kőbánya, illetve a dél-pesti kerületek irányába is. Ehhez, illetve a belváros forgalomcsillapításához szükséges az úthálózat 2. szakaszának megépítése is, melynek nyomvonaláról indul most a társadalmi egyeztetés.

Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója

A helyzet kapcsán eltérő álláspontra helyezkedett az ügyben érintett két civil szervezet. Szeptember 21-én a Wekerlei Társaskör Egyesület egy alternatív, nyolcadik útvonalverziót ajánlott a Budapesti Fejlesztési Központ figyelmébe. Ez voltaképp a Illatos út – Határ út nyomvonalát követő négy útvonalterv közül a 2. verzió módosított, az Illatos árok Wekerletelep felé eső oldalán kéreg alatt megépített verziója. A Társaskör szerint ezzel „az út a Wekerletelepet és a József Attila telepet a lehető legrövidebb szakaszon érinti; a teljes nyomvonal kéreg alatt fut, ami által sokkal kisebb környezeti károkozás érhető el; az erdő minimálisan sérül, a lehető legnagyobb összefüggő zöldfelület marad meg."

A Van más út – Összefogás a Kiserdőért mozgalom nem ért egyet ezzel a javaslattal. Mint Facebook-oldalukon írták: „…nem gondoljuk azt, hogy azzal, ha újragondoljuk a térségben az útépítés helyszínét, az megoldja a helyzetet. A Kiserdővédők kezdeti, és azóta is helytálló hozzáállása ez: ne épüljön út a Kiserdőbe, de oldódjon meg a Határ útiak magas forgalom okozta problémája, és közben egyetlen másik lakókörnyezetet se terheljen meg egy ilyen szintű forgalomnövekedés. Ennek a három tényezőnek az együttes megvalósulását jelenleg csak abban látjuk, ha drasztikusan csökken a forgalom a városban."

A Budapesti Fejlesztési Központ a hat nyomvonal-verzióval kapcsolatban 2020. október 20-ig várja a hozzászólásokat, elsősorban a környékbeliek: a József Attila lakótelep, a Wekerletelep, az Aszódi utcai telep lakosai, valamint a Kékvirág lakótelep és Bihari utca lakosainak véleményét.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Városépítészet

WEKERLETELEP // Egy hely + Építészfórum

2020.10.28. 14:46
00:06:33

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk