Épületek/Középület

Az alkotó és alkotása: Meininger Hotel

1/20

Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019.

?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019.
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019.
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
1/20

Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019.

Az alkotó és alkotása: Meininger Hotel
Épületek/Középület

Az alkotó és alkotása: Meininger Hotel

2019.09.15. 09:02
MÉD

Projektinfó

Csarnoktéri Meininger Hotel – Hullámzó Ház

URL:
Vadász és Társai

Tervezés éve:
2011

Építés éve:
2019

Bruttó szintterület:
8500 m2

Stáblista

Vezető tervező: Vadász Bence DLA
Társtervező: Miklós Zoltán építész 
Építész munkatárs: Urbán Attila 

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

8 évig kellett várni arra, hogy elkészüljön. Idén átadták és az év egyik legvitatottabb épületévé vált. Sokak szerint a Csarnok tér méltó megújulásához járult hozzá az architektúra, mások szerint pedig egy ipari műemlék méltatlan kiiktatásáról van szó. Most maga az építész mondja el véleményét a Meininger Hotelről!

2019-ben adták át az épületet. 2011-ben nyertük el a munkát Miklós Zoltán tervezőtársammal egy sikeres tervpályázat I. helyezettjeként. 8 éve! 8 év, - több száz vázlat, - skicc, - szín- és anyagtanulmány, - építészettörténeti kutatás és elemzés előzte meg a kidolgozást és a végleges komponálást.

Hogyan lehet viszonyulni a helyhez, - a térhez, - a városi szövethez, - a Dunához? És a környezethez?

Az Imre utca neoreneszánsz vakolt eklektikájához,
- Petz Samu tégla homlokzat-remekléséhez, a szecesszióba hajló neogót Nagyvásárcsarnokhoz,
- Ybl Miklós csodálatos neoreneszánsz Központi Vámházához,
- vagy a közraktárak jóarányú rutin téglaházaihoz,
- esetleg a „Bálna" futurisztikus gesztusához,
- vagy Léstyán Ernő szeretve-tisztelt későmodern kubista téglakompozíciójához?

Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
6/20
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás

Alkalmazkodni?

Mihez és hogyan? Lábazatban és párkányban? Esetleg anyaghasználatban? De hisz mind más és mind másként más. Csak téglaépítészetből három különböző hang szól már a téren, - egy homogén, cizellálatlan felületű statikus klinker tömeg, - egy mívesen mozgatott, majolikákkal díszített, színesen vibráló dinamikus kompozíció, - és egy nyugodtan rutinos, jó arányú ipari épületegyüttes. Lapostetős legyen, modern, vagy archaizáló magastetős? Hegyesszögű trapéz alaprajzú sarokfoghíjként miként viselkedjünk, - hogyan „érkezzünk" meg a térre?

Milyen házat építsünk?

Hosszú és kacskaringós utakon, lassan és fokozatosan jutottunk el a felismerésig – reményeink szerint a megoldásig.

Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
14/20
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás

Ne épületet tervezzünk!

Legyen a tömeg egy organikus „képződmény"! Egy „nőtt" jellegű test. Egy hullámzó monolit. Ne egy ház ajtókkal, ablakokkal, tetővel és lábazattal, - hanem egy szoborszerű térkompozíció. Egy szabadon formált „dunai kavics", amely önálló, szinte szabadonálló szobra lehet a térnek, - amely kontraszthatásával interakcióba lép az eklektikusan változatos korú-, stílusú- és arányú városi térfal különböző építészeti hangjaival.

Skardelli György ezt írta az épületről opponenciájában:

„Az épület formálása nehéz szituációt próbál kezelni – sikerrel. A Központi Vásárcsarnok karakteres, részletgazdag épülete, az eklektikus városszövet tipikus egyedei, a csatlakozási kényszer az ELMŰ épület részlettelen, elemi kubusához – határozzák meg az igazodási közeget. Ráadásul mindezt az új tér meghatározó, XXI. századi elemeként kell megtenni. A tudatosan felvállalt szabadvonalú, hullámzó felületet mutató tömegalakítás jó felelet erre a fogas kérdésre. Ezzel a módszerrel elkerüli a szimmetria – aszimmetria választási kényszerét, a funkcióból fakadó szigorú nyílásrend monotóniáját, a viszonylag nagy tömeg konkurálását a Vásárcsarnok épületével. Az egyedi karakter értelmetlenné teszi a formai igazodás felvetődő kérdését. A visszalépcsőző tetőszintek ebben a hullámtengerben feloldódnak, nem érződik túlépítés rossz érzete, elszakításuk a szomszédos épülettől nagyvonalú gesztus, a szándékolt szoborszerű formálást erősítik."

Talán ezért támogatta a Fővárosi Központi Tervtanács és a Műemléki Tervtanács is szinte egyhangúlag a tervet…

Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
16/20
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás

Az egymás felett hullámzó beton-szalagok – mintha szél fújná őket – hol kisimulnak és „rászelídülnek" Léstyán téglahasábjára, hol ostorcsapásként bevadulva meglódulnak. Ezeknek a hullámoknak szellemi előképe az art nuoveau zabolázatlan formálása, - de XXI. századi félénk főhajtás Gaudi Casa Mila-ja előtt is. Szecessziós utalásaival reagál a vásárcsarnok építészetére, de kicsit Mendelsohn csillagvizsgálójának organikus világa is átsejlik a „brutalista" beton „Cipolla köpenyen". Fodrozódása talán a Duna visszatükröződéseként is értelmezhető... És ezért kellett a látszóbeton! Hogy monolit szobor lehessen. Hogy dinamikusan hullámzó lehessen. Hogy őszinte és anyagszerű lehessen. Hogy homogenitásával kiemelje a környezet részletgazdagságát. Régi vágyam, hogy a „szerves építészet" és a modernista vonulat formavilága találkozhasson és „kezet foghasson" egyik munkánkon. Talán most sikerült.

Az épületet 2019-ben beválasztották a Nemzeti Építészeti Szalon kiállított művei közé.

Vadász Bence DLA

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk