/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Közélet, hírek

Az év legjobb stadionjának választották a Puskás Arénát

1/7

A Puskás Aréna az év stadionja a Stadium Database közönségszavazásán. Kép: stadiumdb.com

?>
A Puskás Aréna az év stadionja a Stadium Database közönségszavazásán. Kép: stadiumdb.com
?>
Puskás Aréna. Építész: Skardelli György (KÖZTI Zrt.). Fotó: Palkó György
?>
Puskás Aréna. Építész: Skardelli György (KÖZTI Zrt.). Fotó: Palkó György
?>
Puskás Aréna. Építész: Skardelli György (KÖZTI Zrt.). Fotó: Palkó György
?>
Puskás Aréna. Építész: Skardelli György (KÖZTI Zrt.). Fotó: Palkó György
?>
Puskás Aréna. Építész: Skardelli György (KÖZTI Zrt.). Fotó: Palkó György
?>
Puskás Aréna. Építész: Skardelli György (KÖZTI Zrt.). Fotó: Palkó György
1/7

A Puskás Aréna az év stadionja a Stadium Database közönségszavazásán. Kép: stadiumdb.com

Az év legjobb stadionjának választották a Puskás Arénát
Közélet, hírek

Az év legjobb stadionjának választották a Puskás Arénát

2020.03.23. 20:10

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Skardelli György, Közti Zrt.

Vélemények:
2

Dosszié:

A 2019 végén átadott Puskás Aréna lett a világ legjobb stadionja a Stadium Database internetes közönségszavazásán – ráadásul a 21 nevezett stadionra leadott, több mint harmincezer szavazat közel felét ez az épület kapta.   

A Stadium Database 2020. március 23-án hirdette ki a február 10. – március 15. között tartott online szavazás végeredményét, amelynek magabiztos győztese lett a KÖZTI Skardelli Stúdiója által tervezett Puskás Aréna. A 30 632 leadott szavazat csaknem felét, összesen 14 955 voksot kapta az épület. A Stadium Database szerkesztői szerint a magyar szavazók meghatározóak voltak, de kisebbségben maradtak: a budapesti létesítményt összesen 107 ország voksai, köztük Indonézia, az Egyesült Királyság, Argentína, a Fülöp-szigetek, Lengyelország szavazóinak támogatása segítette a csúcsra. 

A Puskás Aréna az év stadionja a Stadium Database közönségszavazásán. Kép: stadiumdb.com
1/7
A Puskás Aréna az év stadionja a Stadium Database közönségszavazásán. Kép: stadiumdb.com

Magyarország legnagyobb középülete, az újjáépített Puskás Aréna 2019. november 15-én a Magyarország-Uruguay meccsel nyitott meg hivatalosan. A több mint 67 ezer főt befogadni képes stadion 2017 márciusa és 2019 októbere között épült fel, újjáépítve megtartva elődje, a Népstadion látképének jellegzetes pilléreit és eredeti formájában megőrizve annak szocreál toronyépületét. Az Építészfórumon Hartmann Gergely tollából közöltünk kritikát az épületről. A stadion vezető tervezőjét, Skardelli Györgyöt a napokban ismerték el Kossuth-díjjal.

Nem ez az első magyar siker a Stadium Database szavazásán: tavaly a DVTK-stadion a zsűri díját nyerte el.  A szavazáson erősen szerepeltek a régió sportlétesítményei; a 21 induló között ott volt a tiranai Air Albania Stadion (Archea Associati, 2016-2019), a romániai Zsilvásárhely (Târgu Jiu) városi stadionja (Dico și Țigănaș, 2015-2019), a pozsonyi Štadión Tehelné pole (Karol Kállay, 2016-2019), valamint ugyancsak Szlovákiából a dunaszerdahelyi MOL Aréna (2015-2019), a helyi ADIF építésziroda (Almási László, Ambrus Csaba, Németh László) munkája. 

Puskás Aréna. Építész: Skardelli György (KÖZTI Zrt.). Fotó: Palkó György
4/7
Puskás Aréna. Építész: Skardelli György (KÖZTI Zrt.). Fotó: Palkó György

Az indulók között jellemzően kisebb, 15-30 ezer fős, ennélfogva jóval olcsóbb stadionok szerepeltek. A Puskás Aréna 615,8 millió USD beruházási költségéhez a Zaha Hadid Architects tervezte katari Al Janoub Stadion 643 millió dolláros beruházási költsége mérhető – utóbbi kapacitása viszont csak negyvenezer fő. A bekerülési költséget tekintve a prímet messze a tokiói Olimpiai Stadion viszi: a Kengo Kuma and Associates, illetve az Azusa Sekkei tervei alapján emelt, 68 ezer fős (azaz a budapestivel csaknem megegyező méretű) létesítmény 1,43 milliárd dollárba került. Szerepel a listán a Tottenham Hotspur Stadium is, a Populous munkája, ahol azonban egy jóval komplexebb beruházás eredményezett a tokióihoz hasonló, 1,3 milliárd dolláros büdzsét. (A 21 nevezett közül kettő, a moszkvai VTB Arena, valamint a vuhani Five Rings SC Stadium esetében nem közöltek beruházási összeget.)
 

Vélemények (2)
P. Imre
2020.03.27.
09:21

Skardelli és társai megérdemelték a nemzetközi díjat – a vezető tervező pedig külön még a Kossuth-díjat is. Nem csupán hozzáértés, invenció, kitartás és szervezési készség tekintetében működtek példásan, hanem Skardelli György bátorságból is jelesre vizsgázott. Amikor – tudtommal egyedüliként – szembe ment a pályázati kiírással, amely szerint egy második stadiont kellett tervezni a Népstadion (tudom: Puskás...) MELLÉ, ezért elsőre kizárták a régi stadion megújításáról szóló munkájukat. Bízott abban, hogy győz a józan ész és igaza lett.

Várkonyi András
2020.03.26.
10:42

Ki a jobb? MAGYARÓÓÓK...

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk