Közélet, hírek

ÉPítő játékok

1/46

ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó

?>
ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó
?>
ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó
?>
ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó
?>
ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó
?>
ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó
?>
ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó
?>
ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
?>
1/46

ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó

ÉPítő játékok
Közélet, hírek

ÉPítő játékok

2012.08.06. 10:54

2012 tavaszán a Hubay Jenő Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Tehetségpont programja részeként tíz alkalomból álló, kötetlen foglalkozás-sorozaton - köztük építészeti "élményátadáson" - vehettek részt az érdeklődő rákospalotai gyerekek. A kísérleti program tematikáját Tatai Mária, Kovács Ildikó, Mújdricza Péter, Rácz András, Beleznay Éva és Cseh András állította össze, amelyről ÉPítő gyakorlatok munkacímmel kiadvány is készül. Zöldi Anna írása.

2012 tavaszán a rákospalotai tehetséggondozó program részeként tíz alkalomból álló programsorozaton vehettek részt az érdeklődő gyerekek. A program előzménye, hogy az Építészet bekerült az új Nemzeti Alaptantervbe – na nem ajánlott oktatási tárgyként, egyelőre pusztán fogalmi szinten. Az építészet szó mostantól szerepel a NAT-ban, a jövő lehetőségei beláthatatlanok.

 

ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó
1/46
ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó

ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó
2/46
ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó

ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó
3/46
ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó

 

 

A Hubay Jenő Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Tehetségpont programja keretében lezajlott építészeti foglalkozások sikere nagyrészt László Tamás XV. kerületi polgármester érdeme, aki építészként és képviselőként szorgalmazta az építészetoktatás ügyét.  A MÉK vállalta a NAT átvizsgálását és a módosítás előkészítését. (A munkában részt vettek: Cseh András, Istvánfi Gyula, Bodonyi Csaba, Tatai Mária és a Belügyminisztérium Építésügyi Főosztálya részéről Varga Illés Levente.)

A szerénynek tűnő, ám eddig példa nélküli eredményt a polgármester mindjárt igyekezett tettekre váltani, ebben támogató partnerre talált a kerületben létrehozott tehetséggondozó programban, amely a Hubay Jenő Alapfokú Művészetoktatási Intézmény keretei között működik több éve, töretlen sikerrel. A program szombaton délelőttönként zajlik, több területen szakkör-szerű, kötetlen foglalkozások formájában. A program szombaton délelőttönként zajlik, több területen szakkör-szerű, kötetlen foglalkozások formájában. A matematika, sakk, társasjáték, drámajáték, képzőművészet és balett mellé - melyek Dr. Duró Zsuzsa tehetségkoordinátor irányításával két korcsoportban szerveződtek - most felsorakozott az építészet is.

 

ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó
4/46
ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó

ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó
5/46
ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó

ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó
6/46
ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó

ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó
7/46
ÉPítő játékok - fotó: Kovács Ildikó

 

 

László Tamás a kamarához fordult gyakorlati segítségért. Tatai Mária, a kamara munkatársa tapasztalt szakértője a területnek. Testvérével, Tatai Erzsébet pedagógussal közösen a nyolcvanas években már kidolgozott egy szakköri tematikát, amelynek később elkészült a tantervbe illeszthető változata, majd mindez a Tölgyfa kiadó gondozásában, tankönyv formájában is megjelent. A tematikát a gyakorlatban is kipróbálták, a Kerekegyházi Általános Iskola diákjai nyolc éven át vettek részt a programban. A dolog akkor elhalt, és úgy tűnik, most érett meg a feltámadásra.

Tatai Mária megkereste azokat, akik tudomása szerint a közelmúltban hasonló programokkal foglalkoztak, elsősorban Kovács Ildikó építészt, aki annak idején szintén társa volt a munkában. Kovács Ildikó óvodapedagógus végzettségű is egyben, és a terület kiváló ismerője. A foglalkozások programjának kialakításában és lebonyolításában segítségére volt Mújdricza Péter építész, illetve Rácz András építész, aki a projektet végig fotózta és dokumentálta. A kamara bábáskodása mellett létrejövő csoport tagja volt még Beleznay Éva volt budapesti főépítész, aki 2011-ben lebonyolított egy kurzust speciális oktatási igényű gyerekek számára, és Cseh András, aki Győrben folytat hasonló tevékenységet, és külföldön is szerzett a témában tapasztalatot.

A cikk szerzője, mint a téma iránt érdeklődő újságíró került kapcsolatba a projekttel, és Cseh András más irányú elfoglaltsága miatt beugróként maga is részt vett az oktatásban, amellett, hogy a legtöbb foglalkozást figyelemmel kísérte. A tíz alkalomból álló sorozat így gyakorlatilag négy különböző szemléletű oktató munkájaként állt össze. Közös törekvésünk volt az élményszerű megközelítés, az építészet elvont tartalmainak kézzelfogható bemutatása, a gyerekek számára megszokott örömteli foglalatosságok – játék, mozgás, zene, mese - segítségével. A gyakorlatban az interaktivitás és a játék dominált, mindezt azonban az oktatók tudatos segítő munkája kísérte.

 

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
8/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
9/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
10/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

 

 

Oktatás helyett tehát célszerűbb és pontosabb, ha élményátadásnak nevezzük a foglalkozásokat. A cél a gyerekek alkotó érzékenységének felkeltése volt, hogy aztán ennek segítségével tudják az épített világot maguk körül alakítani. Az építészetben kódolt közös emberi tartalom, a társadalmi együttélést alakító tevékenységek és az ezeket kísérő érzések jelentek meg indirekt módon egy-egy foglalkozás során, s mindez kiegészült konkrét alkotó munkával. A foglalkozások első felét bevezető, ráhangolást segítő játékok, mese, beszélgetés, a második felét mindig gyakorlati munka töltötte ki. Egy-egy alkalom másfél-két órát vett igénybe, gyakran a szülők, nagyszülők aktív részvételével.

A Kovács Ildikó – Mújdricza Péter páros 7 alkalommal az építészeti formákban is érvényre jutó archetipikus tartalmak megismertetésére koncentrált, a gyerekek életkorának (6-12 év) megfelelő játékos formában. A labirintus, spirál, hajlék, évkör, templom nem elvont képzetekként, hanem a gyerekek által megtapasztalható, megrajzolt, eljátszott, bejárható, sőt gyakorlatban megépített formákként jelentek meg a foglalkozásokon. Kőrösy Róbert, az iskola igazgatója mindenben rugalmas és segítő partnernek bizonyult, neki köszönhető az iskola udvarán leborított teherautónyi kiskockakő, amiből a labirintus és az égi város modellje épülhetett, de támogatta azt is, hogy a gyerekek ágakból kuckót építsenek a fák alatt, ahogy Micimackó Füles számára. A kuckót azután be is lakták, feldíszítették, védő jelekkel látták el. Nagyszerű játéknak bizonyult a tartószerkezeti erőjátékot bemutató mezőgazdasági háló, amit a gyerekek saját kezükkel fogtak, húztak, vontak, alábújtak és kibújtak – tudtukon kívül teret és szerkezetet alkottak és ami a fő: tapasztaltak.

Beleznay Éva 2 foglalkozása konkrétabb terület felől közelített: a gyerekeket körülvevő közvetlen környezetet mutatta be úgy, hogy közben a figyelmüket azokra a szempontokra irányította, amelyek ezek kialakítását befolyásolják. Egy alkalommal az iskolát jártuk körül, amely a Klebersberg-féle építési program részeként épült, és a századforduló stílusjegyeit viseli. Felderítettük a megszokott tereket, épületelemeket: a lépcsőt, előcsarnokot, udvart, kis és nagy helyiségeket. A gyerekeknek a különböző terekhez fűződő élményei szolgáltatták a kiindulópontot a beszélgetésekhez, és ezek során kiderült, mi a fény, a méretek, arányok szerepe egy tér hatásában. A foglalkozásokon részt vett az iskola pedagógiai szakkönyvtárának lelkes vezetője, Dr. Frenyó V. Lászlóné, Editke, aki feldolgozta Rákospalota helytörténetét. Az ő révén kaptunk egy kis ízelítőt az iskola múltjából is. A szakköri helyiségbe visszatérve iskolák képeit nézegettük a gyerekekkel, ki-ki kiválasztotta a kedvencét, és meg is indokolta a választását.

 

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
11/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
12/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
13/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
14/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
15/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
16/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
17/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
18/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
19/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

 

 

Következő alkalommal már kimerészkedtünk az iskola környékére, végigjártuk az utcát, majd visszatérve a gyerekek a padlón kiterített csomagolópapírra felrajzolt utca mellé megrajzolhatták a saját „városképüket". A kiindulópont a saját lakóhelyük környezete volt, amiről mindenki szívesen mesélt, de szemmel láthatóan ihletet jelentettek a hajdani Rákospalota életét bemutató archív fotók is. A képzeletbeli utca mellett a rajzon számtalan tejkimérés sorakozott, köztük mászókák és tavak élénkítették az utcaképet. Megtervezték az átkelést, a bicikli-utat, és cseppet sem meglepő módon sok-sok zöldet. A Hubay iskola egy kisvárosias jellegű negyedben, zártsorú beépítésű utcában áll, de a végén már a lakótelep kezdődik. Sok gyerek lakótelepi környezetből érkezik a foglalkozásokra.

A cikk szerzője, Zöldi Anna a lakás, lakóhely témakörét dolgozta fel. Az állatok lakásépítő gyakorlatának felderítésére szintén a padlón kiterített papíron megrajzolt fa és környezete szolgált. A játék során fény derült arra, hogy az állatok ugyanazokkal a technikákkal bíbelődnek, mint az emberek. Ezt némi ismerkedés követte a természeti népek lakáskultúrájával - kiderült, hogy hasonlítanak a három kismalacra, amennyiben szalmából, fából és szilárd anyagból építenek. Végül következett az izgalommal várt tényleges építő munka: cipősdobozban a legváltozatosabb anyagok segítségével lakást rendeztek be a gyerekek. Ez a feladat az oktató számára szolgált tanulsággal: a fiúk azonnal szerkezeteket fabrikáltak, a lányok az otthonteremtésre koncentráltak.

A tíz alkalomból álló sorozat egyértelműen kísérleti jellegű volt merev koncepció nélküli, ki-ki a maga tapasztalatai alapján építette fel a saját foglalkozásait. A közös fonál a lelkesedés és elkötelezettség volt, amely az építészeti tartalmak átadását kísérte. Tapasztalatainkat az alábbiakban foglalhatjuk össze:

  • A spontaneitás, illetve a több eltérő szempont szerinti megközelítés jogosultságát visszaigazolta, hogy a gyerekek a különböző személyiségű foglalkozás-vezetők munkájára egyaránt nagyon pozitívan reagáltak, és a tíz alkalmat visszatérő résztvevőkkel folytathattuk le. Hozzá kell tenni, hogy ez esetben „válogatott" gyerekekkel volt dolgunk, akik eleve részt vesznek a tehetséggondozó programban. Érdekes lehet ugyanezt végigjátszani kevésbé előnyös környezetből érkező gyerekekkel, László Tamás polgármester kifejezetten ebbe az irányba tágítaná a résztvevők körét (lakótelepi gyerekek, egész-napos iskolák)
  • Jellemzően mindig több felnőtt is részt vett a foglalkozásokon, a kísérőkön kívül általában a programban résztvevő összes oktató, illetve néhány alkalommal a polgármester úr is. A korcsoporti keveredés nagyon hasznosnak bizonyult, a felnőttek és gyerekek azonos lelkesedéssel és nyitottsággal vettek részt a munkában. A felnőtteket felszabadította a gyerekek játék iránti fogékonysága, a gyerekeket pedig bátorította gondolataik kifejezésében a felnőttek őszinte mesélő kedve. A szülőket mindenképp érdemes belevonni a munkába, hogy a gyerekekben felkeltett érdeklődés később az otthoni környezetben se hunyjon ki. Hosszabb kurzus esetében akár „házifeladat" is elképzelhető.
  • Több foglalkozáson is meglepő tapasztalat volt, hogy mennyire fogékonyak a gyerekek a kortárs építészetre – már persze, ha az nem kényszeredett, hanem valódi tartalmakat tükröz.
  • A téma speciális tudást igényel, ezért valószínűleg a foglalkozás vezetőjének építészeti végzettséggel kell rendelkeznie. A korosztály igényei miatt azonban hosszabb távon mindenképpen szükség van pedagógus bevonására, vagy legalábbis pedagógiai, drámapedagógiai ismeretekre. E téren ma már számtalan kiadvány közöl játékokat, és egyre több a hasonló területen dolgozó szakembertől származó hazai beszámoló. A KultúrAktív egyesület átfogó kiadványt készít négy városban végzett munkájuk tapasztalatai alapján. Aktuális lehet az épített környezeti nevelés témakörében egy konferencia megrendezése – a tervek szerint erre ősszel kerülhet sor, a Kiscelli Múzeumban, illetve az Iparművészeti Múzeumban dolgozó múzeumpedagógus-páros kezdeményezésére.

 

 

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
20/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
21/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
22/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
23/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
24/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
25/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
26/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
27/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
28/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
29/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
30/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
31/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
32/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
33/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
34/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
35/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
36/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
37/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
38/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
39/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
40/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
41/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
42/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
43/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
44/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna
45/46
ÉPítő játékok - fotó: Zöldi Anna

 

 

A programról a Magyar Építész Kamara és a Rákospalotai Önkormányzat gondozásában „, amelyben a foglalkozásokat, azok szellemi hátterét az egyes foglalkozás-vezetők részletesen ismertetik, illetve egy egész évre szóló program reményében javaslatokat adnak a témák körének tágítására. Az ÉPítő gyakorlatok címet – Erdély Miklós Kreativitási gyakorlatok című könyvére utalva - Mújdricza Péter javasolta, mesterének pedagógiai munkássága előtt tisztelegve ezzel.  Ami mindenképp siker: élményhez jutottak a gyerekek és élmény volt számunkra, hogy velük foglalkozhattunk. A program mindnyájunk ÉPülését szolgálta, és nem mellesleg jó szolgálatot tett az ÉPítészet ügyének is.

Zöldi Anna

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk