Épületek/Örökség

Érték, amit nem könnyű érteni - Virág Csaba balatonfüredi sportszállás épülete

1/17

Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 1972 - terv: Virág Csaba - fotó forrás: Virág Csaba hagyatéka, Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ

?>
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 1972 - terv: Virág Csaba - fotó forrás: Virág Csaba hagyatéka, Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ
?>
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 1972 - terv: Virág Csaba - fotó forrás: Virág Csaba hagyatéka, Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ
?>
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 1972 - terv: Virág Csaba - fotó forrás: Virág Csaba hagyatéka, Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ
?>
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 2020-as állapot - terv: Virág Csaba, 1972
?>
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 2020-as állapot - terv: Virág Csaba, 1972
?>
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 2020-as állapot - terv: Virág Csaba, 1972
?>
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 2020-as állapot - terv: Virág Csaba, 1972
?>
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 2020-as állapot - terv: Virág Csaba, 1972
?>
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 2020-as állapot - terv: Virág Csaba, 1972
?>
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 2020-as állapot - terv: Virág Csaba, 1972
?>
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 2020-as állapot - terv: Virág Csaba, 1972
?>
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 2020-as állapot - terv: Virág Csaba, 1972
?>
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 2020-as állapot - terv: Virág Csaba, 1972
?>
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 2020-as állapot - terv: Virág Csaba, 1972
?>
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 2020-as állapot - terv: Virág Csaba, 1972
?>
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 2020-as állapot - terv: Virág Csaba, 1972
?>
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállás épület zsaluzási és vasalási terve - Virág Csaba, 1971. 1.29.
1/17

Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 1972 - terv: Virág Csaba - fotó forrás: Virág Csaba hagyatéka, Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ

Érték, amit nem könnyű érteni  - Virág Csaba balatonfüredi sportszállás épülete
Épületek/Örökség

Érték, amit nem könnyű érteni - Virág Csaba balatonfüredi sportszállás épülete

2020.05.26. 16:56

Cikkinfó

Szerzők:
Dávid Dóra

Földrajzi hely:
Balatonfüred

Építészek, alkotók:
Virág Csaba, Virág Csaba (1933-2015)

Címkék:
örökség

Vélemények:
7

Dosszié:

Az utóbbi hetekben a Teherelosztó kapcsán felélénkült a nagyon is időszerű és fontos diskurzus a múlt század építészetéről, a modern-brutalista épületek pusztulásával elvesztett értékről. Virág Csaba egy másik, sokkal kevésbé ismert épülete a Balaton-parton egy intenzív fejlesztési területen üresen áll. Dávid Dóra építész írása.

A balatonfüredi sportszállás épület telkén nagy léptékű beruházás kivitelezése indult meg. Foglalkoztatott, hogy mi lesz Virág Csaba elhanyagolt, különös alkotásának a sorsa? Pár hónappal ezelőtt szomorú hírek érkeztek arról, hogy a bontás lehetősége is felmerült, de információink szerint ma éppen az az álláspont, hogy integrálják az épületet az új tervekbe. Végleges döntés még nem született a kérdésben. 

Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 1972 - terv: Virág Csaba - fotó forrás: Virág Csaba hagyatéka, Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ
1/17
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 1972 - terv: Virág Csaba - fotó forrás: Virág Csaba hagyatéka, Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ

Az Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klubjának tervezésére Virág Csaba az 1960-as évek elején kapta a megbízást, a ház 1972-re készült el. Egy nagyvonalú fejlesztési koncepció szerint ez az épület lett volna az első egy egész sor vitorlás klubház között, amit a „vitorlás partnak" kijelölt hosszú partszakaszon terveztek felépíteni, ám a tervezetből végül sem a parti sétány, sem a többi klubház nem készült el, csupán az OMFB sportszállása. Az építész saját bevallása szerint ez volt az egyik legkedvesebb tervezési feladata, mivel ő maga is szenvedélyes vitorlázó volt, építészként pedig felszabadultan kísérletezhetett: egy üres, nádassal borított területet kapott, megkötésektől és igazodási pontoktól szabadon. Ez a kísérletező kedv és a gondos formálás a ház minden részletében tükröződik a vagány szerkezeti kialakítástól kezdve a balatoni homlokzat eltolható üvegfalain át egészen az olyan apró megoldásokig, mint az ablakok alatti bádogfedés kialakítása.

Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 1972 - terv: Virág Csaba - fotó forrás: Virág Csaba hagyatéka, Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ
2/17
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 1972 - terv: Virág Csaba - fotó forrás: Virág Csaba hagyatéka, Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ

Virág Csaba a legkisebb elemekre is kiterjedően tervezte meg a házat, olyannyira, hogy az általa alkotott egyedi bútorok készítéséhez külön fonási technikára tanította a kárpitos mestereket, így még a függőágyak felfüggesztése is a vitorlázáshoz kötődött. A ház elvitathatatlan értéke az aprólékos tervezésben, a mindenre részletre kiterjedő koherenciában és a bravúros mérnöki megoldásokban rejlik, ami valószínűleg leginkább a szakmabeliek számára jelent sokat.

Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 2020-as állapot - terv: Virág Csaba, 1972
13/17
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 2020-as állapot - terv: Virág Csaba, 1972

Mégis azt gondolom, hogy nem csak a meglehetősen szűk körű építész és tervező közösség szemében kell komoly értéket képviselnie egy ilyen alkotásnak. Két évvel ezelőtt sokat foglalkoztam az épülettel a diplomamunkám kapcsán, a tervem témája ennek a háznak és a környékének a rehabilitációja volt. Számomra sem volt egyértelműen „szép"  a sportszállás, mindig egy különös feszültséget éreztem benne, zavarba ejtett a bátor, már-már pimasz formálása, és idő kellett hozzá, hogy megértsem a részleteit, a szokatlanságában rejlő szerethetőséget. A mai környezetében még inkább disszonánsnak hat; építése idején sokkal szabadabb környezetben állt, míg az elmúlt ötven évben köré épült, meglehetősen heterogén épített környezetben egy feledésbe merülő korszak furcsa arányú, elhanyagolt maradványának tűnik. Ezért ezt a házat talán még nehezebb érteni és értékelni, mint a Teherelosztó épületét. 

Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 2020-as állapot - terv: Virág Csaba, 1972
7/17
Országos Műszaki és Fejlesztési Bizottság balatonfüredi Jacht Klub sportszállása, 2020-as állapot - terv: Virág Csaba, 1972

Mégis, most, 2020-ban pont ez különcség adja az értékét, ami sokkal inkább hangsúlyt és teret érdemelne a levegőben lógó bontás helyett. Az építése idején, a hatalmas méretű balatoni szállodák megjelenésekor ez volt talán az egyetlen ház a füredi parton, ami úgy tudott korhű lenni, hogy valódi arca volt, valóban a helyhez kötődött; és továbbra is ez az egyetlen épület a környéken, ami léptékében és részleteiben is őszintén a tó közelségének az élményéről szól, a víz és a sport játékosságáról. Oly sok korabeli és kortárs vízparti épülettel ellentétben nem nyomja össze a tájat, nem feszegeti a beépítési lehetőségek korlátait. A hatvanas, hetvenes évek sokak által sablonosnak tartott „kockaházaihoz" és a manapság ismét gombamód szaporodó, fájdalmasan középszerű Balaton-parti épületekhez képest ez egy látványos, bátor, igazán egyedi alkotás, ami ízléstől, korszellemtől és hangulattól függetlenül kimagasló értéket képvisel.

Dávid Dóra építész

 

Szerk: Somogyi Krisztina

 

Vélemények (7)
Huszti István
2020.05.30.
18:04

Tisztelt Hozzászólók! Bár régóta nem írtam ide, de azért olvasom a fórumot. Virág Csaba épületeivel kapcsolatosan kialakult polémia miatt nem állhatom meg, hogy ne tegyek fel egy kérdést. A kérdés felvetése előtt szeretném leszögezni, hogy fontosnak és az építészeti tevékenység részének tartom a nem szakmabeliek véleményét, hozzászólásait. Azt sem titkolom, hogy Virág Csaba építészete számomra egy egyedi, különleges "hangzás", amit valóban nem lehet felületesen értelmezni, de ha sikerül, akkor kiderül az értéke. Itt folyamatosan olyan ítéleteket olvasok, hogy Virág Csaba épületeiről pl., hogy "ronda" (bár ennél az épületnél ez nem hangzott el). Tisztelettel kérdezem, hogy kinek mit jelent az, hogy valami ronda, vagy szép? A kérdést nem provokációnak szánom, hanem azért, mert látok egy olyan kialakuló ítélet alkotási megközelítést, ami teljesen tönkretesz a szakmát/szakmákat (a / jel azért, mert nem csak az építészetet). HI

line out
2020.05.29.
10:01

Hogy jobban érthető legyen amit a cikk leír, feltöltöttem pár képet egy 2008-as látogatásról, amikor még működött az épület. Érdemes a részleteket figyelni. https://www.facebook.com/samu.szemerey/posts/10157247827830222

ellzoll
2020.05.28.
00:50

Érdekes, izgalmas épület, már csak a viccessége okán is megőrzésre érdemes szerintem. Az, hogy folyamatosan romlik az állaga, nem föltétlenül azt jelenti, hogy nincs rá szükség, ez azért nagyon meredek következtetés, inkább arra világít rá, hogy rendezetlenség, elhagyatottság övezi sokféle szinten.

P. Imre
2020.05.28.
08:50

@ellzoll: Bocsásson meg, de ez nem vicces épület, hanem egy furcsán zárt, „szigorú kőszobor” a frivol módon pezsgő sportvilág kellős közepén. Ez a legnagyobb baja. Tíz éven át néztem, jóformán hetente, amikor vitorlázni jártam a szomszédos Szövi kikötőbe, ahol a hajónk közvetlenül az OMFB-telep kerítésénél állt. Ez az épület soha nem illett oda. Hogy funkcionálisan mennyire vált be, nem tudom, mert nem laktam benne, csak számtalanszor elsétáltam előtte a parton, de formájában, különösen erődszerű betonbástyájával és anyagában hozzá nem illő, ám örökösen szétszáradó, karbantartás nélkül rohadó, talmi lécborításával, nem volt felemelő látvány. Az, hogy hajó alakja volna? Lehetséges, de ez bennem soha nem ötlött fel. Erre ugyanis hogy úgy mondjam, ott nincs és nem volt igény. Hajóból ugyanis van ott elég; a három szomszédos kikötőben (MAFC, OMFB, Szövi) áll vagy hat-hétszáz... Igény egy praktikus, nagy épületre lett volna, a sportolóknak védelmet, a cuccoknak tárolóhelyet biztosító sportszállásra. Ma is ennek az elvárásnak kellene megfeleljen, nem pedig a (szó szerint) magas építőművészet elvont szempontrendszerének.

ellzoll
2020.05.28.
10:22

@P. Imre: Teljességgel tiszteletben tartom a személyes élményeit, még ha csak kívülről látta is az épületet (de úgy legalább sokszor). Én azt gondolom, hogy a hajó-párhuzam, amit többen fölhoztak eléggé ráerőszakolt dolog, semmiképpen sem direktben kellene keresni a megfelelést, legföljebb többszörös absztrakciós lépcsőn át és inkább a vitorlázás fogalmi szintjén: hófehér betonfelületek-napfényben megvillanó vitorlák, lebegő (!) fadoboz-vízen ringatózó vitorlás stb... Ilyesminek pedig szerintem pont itt van létjogosultsága a természetesen szükséges kiszolgáló funkciók mellett is, mert persze lehetne/lehetett volna pusztán szigorú funkcionális szempontok szerint egy ember- és anyagtároló ipari létesítményt létrehozni ide, de az némileg a hely és a funkció költőiségének semmibe vétele lett volna. A vitorlázás mégsem homokbányászat és mégiscsak a Balaton partján állunk... Ahogyan Ön is említette, ez az épület egy épületszobor=az építészet művészeti eleme erősen megmutatkozik benne. Ettől persze még természetesen lehetne/kellene életre kelteni, kellő érzékenységgel hozzá-/mellé-/átépíteni, új funkciókkal kiegészíteni, hiszen mégsem egy szobor, hanem egy épület. Ha pedig ehhez senkinek nincs kedve/lehetősége, akkor persze akár el is lehet bontani, mint ahogyan elég sok épülettel megesett ez már a történelemben. Ha így történik, akkor ez csak a használók igénytelenségét mutatja, pont mint a rohadni hagyott faburkolat... Ps.:A földszinten a víz felé megnyitott, ott szintmagas, teljes homlokzaton végigfutó üvegfallal határolt lebegő tömeg nem tudom, hogyan keltheti a zártság érzetét...

P. Imre
2020.05.27.
05:46

Nem is olyan régen írt már erről az épületről az ÉF: https://epiteszforum.hu/mentsuk-meg1 Nem is annyira az írás, hanem a hozzá fűzött vélemények tanulságosak, különösen Kubinyi Györgyé és FenyvesiHK-é. Az akkori fényképek és a maiak tanulsága, hogy ez az épület az elmúlt másfél évben is tovább romlott. Amire pedig ennyire nincs szükség, azt nem biztos, hogy akár műemlékként is, érdemes megmenteni.

Reki
2020.05.27.
05:10

Valóban nem könnyű érteni! Egyébként a sztárolt Virág Csaba épületei közül, szépnek ez sem, de érdekesnek mondható. Nagyon le van pusztulva, fel kéne újítani.

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk