Emberek/Oktatás

Tervezés Instára? Építészet és oktatás a digitális térben

1/52

Kép: Weiszkopf András, instagram.com/studioweiszkopf

?>
Kép: Weiszkopf András, instagram.com/studioweiszkopf
?>
felső sor: Idil Kaya, középső sor: Nour Hamdan, alsó sor: Miona Vuelta, Családi ház tervek - Lakóépülettervezés
?>
Hallgatói portfóliók a Térműveletek kiállításon a FUGÁban - Térkompozíció
?>
Gombos Tamás - Térbejárás, Térkompozíció
?>
Belle Mariann, Gombos Tamás, Hajas Ábel, Partali Ádám - Téreltérítés, Térkompozíció
?>
Elek Dalma, Pais Boglárka, Vágány Gergő - Téreltérítés, Térkompozíció
?>
Kováts Márton - Hajtás-Vágás, Térkompozíció
?>
Kristóffy Barnabás - Hajtás-Vágás, Térkompozíció
?>
Belle Mariann - Műalkotásból Téri Konstrukció, Térkompozíció, inspiráció: Willi Baumeister (1926): Planar Tension with Red
?>
Schán Sára - Műalkotásból Téri Kompozíció, Térkompozíció, inspiráció: El Lissitzky (c. 1922): Proun Composition
?>
Mayer Nóra - Műalkotásból Téri kompozíció, Térkompozíció, inspiráció: Moholy-Nagy László (1922): LIS alapján
?>
Partali Ádám - Téri Kompozíció, Térkompozíció
?>
Schán Sára - Téri Kompozíció, Térkompozíció
?>
Hegedűs Benedek Bence - Téri Kompozíció, Térkompozíció
?>
Mayer Nóra - Téri Kompozíció, Térkompozíció
?>
Budai Flóra - Téri Kompozíció, Térkompozíció
?>
Hajdú Flóra - Téri Kompozíció, Térkompozíció
?>
Kertész Ferenc - Montázs, Térkompozíció, inspiráció: Louis Kahn (1972): Exeter könyvtár
?>
Budai Flóra - Montázs, Térkompozíció, inspiráció: Alvaro Siza Vieira (1966): Leça da Palmeira
?>
Papp Dorina - Montázs, Térkompozíció, inspiráció: Zaha Hadid, Patrik Schumacher (1993): Vitra tűzoltó állomás
?>
Partali Ádám - Lépték, Térkompozíció
?>
Fülöp Eszter - Lépték, Térkompozíció
?>
Abrán Boglárka - Lépték, Térkompozíció
?>
Gombos Tamás - Lépték, Térkompozíció
?>
Érsek Máté - Lépték, Térkompozíció
?>
Mayer Nóra - Lépték, Térkompozíció
?>
Vágány Gergő - Lépték, Térkompozíció
?>
Ömer Nuray - Családi ház, koncepcióábrák,  Lakóépülettervezés
?>
Ömer Nuray - Családi ház, földszinti alaprajz, Lakóépülettervezés
?>
Ömer Nuray - Családi ház, északi homlokzat, Lakóépülettervezés
?>
Ömer Nuray - Családi ház, metszet, Lakóépülettervezés
?>
Ömer Nuray - Családi ház, Lakóépülettervezés
?>
Miona Vuelta - Családi ház, dél-keleti homlokzat, Lakóépülettervezés
?>
Miona Vuelta - Családi ház, alaprajz, Lakóépülettervezés
?>
Miona Vuelta - Családi ház, észak-nyugati homlokzat, Lakóépülettervezés
?>
Miona Vuelta - Családi ház, Lakóépülettervezés
?>
Nour Hamdan - Családi ház, keresztmetszet, Lakóépülettervezés
?>
Nour Hamdan - Családi ház, emeleti alaprajz, Lakóépülettervezés
?>
Nour Hamdan - Családi ház, hosszmetszet, Lakóépülettervezés
?>
Nour Hamdan - Családi ház, földszinti alaprajz, Lakóépülettervezés
?>
Nour Hamdan - Családi ház, oldalhomlokzat, Lakóépülettervezés
?>
Nour Hamdan - Családi ház, Lakóépülettervezés
?>
Lívia Junqueira - Családi ház, metszet, Lakóépülettervezés
?>
Lívia Junqueira - Családi ház, földszinti alaprajz, Lakóépülettervezés
?>
Lívia Junqueira - Családi ház, utcai homlokzat, Lakóépülettervezés
?>
Aylin Söğüt - Családi ház, Lakóépülettervezés
?>
Aylin Söğüt - Családi ház, Lakóépülettervezés
?>
Aylin Söğüt - Családi ház, alaprajz, Lakóépülettervezés
?>
Idil Kaya - Családi ház, belsőtéri látványterv, Lakóépülettervezés
?>
Idil Kaya - Családi ház, belsőtéri látványterv, Lakóépülettervezés
?>
Idil Kaya - Családi ház, belsőtéri látványterv, Lakóépülettervezés
?>
Idil Kaya - Családi ház, Lakóépülettervezés
1/52

Kép: Weiszkopf András, instagram.com/studioweiszkopf

Tervezés Instára? Építészet és oktatás a digitális térben
Emberek/Oktatás

Tervezés Instára? Építészet és oktatás a digitális térben

2020.03.02. 16:06

Céltalan szkrollozás helyett akár az építészeti oktatás segédeszközeként is használható az Instagram, így a hallgató és az oktató is hasznát látja. Weiszkopf András, a BME Lakóépülettervezési Tanszék tanársegédje saját gyakorlatán keresztül mutat példát erre.

Életünk jelentős részét online töltjük, így kézenfekvő törekvés az építészhallgatóink által készített anyagokat is bemozgatni ebbe a térbe. A 2019/2020-as tanévtől kezdve az általam oktatott hallgatók magas minőségű munkái egy erre dedikált közösségi média profilon, kurálva jelennek meg. A hallgatók így a munkáikkal is részesei tudnak lenni annak a párbeszédnek, amire amúgy is odafigyelnek, egy olyan környezetben, ahol otthonosan mozognak. Ezáltal könnyebben megtalálhatják azt az alkotói mikroközösséget, amivel egybevág az érdeklődési körük. 

Budai Flóra: Montázs feladat, Alvaro Siza (1966): Leça de Palmeira alapján - Térkompozíció, fotó: Budai Flóra

 

A digitális kor egyik sajátossága, hogy a gyűjtögetés és az archiválás egyszerűbb, mint valaha. A @weisz profilon napi rendszerességgel építészetet gyűjtök, innen természetes út vezetett az általam oktatott hallgatók munkáinak hasonló módú gyűjtéséhez is. A közösségi médiában megjelenő tartalmaknak a posztolás után el kell érniük egyfajta lendületet ahhoz, hogy sok tartalomfogyasztóhoz érjenek el. A @studioweiszkopf profil lehetővé teszi specifikus érdeklődésű követőkből álló csapat elérését, így az itt megjelenő hallgatói alkotások hamarabb és többekhez tudnak eljutni, mintha az alkotók maguk posztolnák alkotásaikat a személyes tartalmú posztjaik között. Célszerű megjegyezni, hogy az Instagram előnyben részesíti a specializálódott tartalmakat megosztó profilokat, legyen az a specializálódás bármilyen tematikájú. Fontosak az ilyen gyűjtemények az egyetemi kreditrendszerrel járó szabad oktatóválasztást segítendően is, mivel így a hallgatók bepillanthatnak a műtermekben folyó munkába, megismerhetik társaik munkáit. Szerencsére az Építészmérnöki Kar több tanköre is jelen van ilyen módon az online térben, mint például a Wettstein Domonkos PhD vezette Térkompozíció tankör is.

Az oktatás módszertanát az egyes munkák Instagramon való megjelenése nem befolyásolja. A hallgatók alkotása az építészet, a közösségi médiába szánt tartalom ezt csupán bemutatja. A @studioweiszkopf oldalra olyan hallgatói alkotások kerülnek fel, amelyek a felvetésükhöz mérten koherens módon vannak feldolgozva és ezt a minőségüket digitalizálás után is képesek kommunikálni. Az anyagoknak, amik egy nemzetközi közegbe kerülnek - véleményem szerint - önmagukban is értelmezhetőnek kell lenniük. Az információval és vizuális ingerekkel telített Instagramon a tartalomfogyasztók, akik ezeket az anyagokat szemlélik, nem tudhatják, illetve nem ismerhetik az oktatás körülményeit. Így amikor egy-egy hashtagre koppintva különböző egyetemek építészhallgatóinak modellfotói egymás mellé kerülnek, az számít, amit a képernyőről le lehet olvasni. 

Nour Hamdan: Családi ház - Lakóépülettervezés, alaprajz

 

Az analóg technikák digitális térnyerésére mutatja a filmes fénykép készítés közösségi médiában való feltűnése mellett a kézi rajzok és egyéb kézzel technikával készített alkotások megjelenése is. A Lakóépülettervezésben, a harmadik félév tervezési tárgyában, a hallgatók építészeti koncepciójuknak megfelelő makettezési és rajztechnikákat választottak. Az Instagaram standardizált formátumának hála ezek taktilitása és finom részletei még erőteljesebben előjönnek és megfigyelhetőek.

Belle Mariann: Műalkotásból téri kompozíció feladat, Willi Baumeister (1926): Planar Tension with Red alapján - Térkompozíció, fotó: Belle Mariann

 

Az általam vezetett tankörben az egyes feladatok része volt azok megoldási módjának kitalálása is, cél volt a hallgatók önálló döntéshozási és koncepcióalkotási képességének fejlesztése. A laza kiírásokon belül így maguk találták meg azokat a résztémákat, amikkel foglalkozni szerettek volna és igazán egyedi alkotásokat hoztak létre. Egy jó makettfotó vagy szép tervdokumentáció nem csak az Instán működik, hanem lefűzve egy portfólióban vagy nagyban kinyomtatva egy tervpályázatban is. Mégis, a kortárs tartalomfogyasztási szokásoknak megfelelően az építészettel is többnyire egy képernyőn keresztül találkozunk. Mostanság szinte magától értetődik a közösségi médián keresztüli exponálódás, ezért fontosnak tartom az ebben a közegben való szakmai tartalmú megjelenés képességét, annak eszközszerű használatát.

felső sor: Idil Kaya, középső sor: Nour Hamdan, alsó sor: Miona Vuelta, Családi ház tervek - Lakóépülettervezés
2/52
felső sor: Idil Kaya, középső sor: Nour Hamdan, alsó sor: Miona Vuelta, Családi ház tervek - Lakóépülettervezés

Ebben a tanévben megújult a BME Építészmérnöki Karának első féléves tervezési tárgya. A Fazekas Katalin DLA által újragondolt Térkompozíció jó apropónak tűnt a műterem hallgatói munkáinak megmutatására. Az új tematika nyitott megfogalmazású feladatai nagy szabadsági fokot rejtettek magukban. A hallgatóknak ez lehetőséget jelentett a változatos témájú tartalom előállítására és a különböző digitalizálási stratégiákról való beszélgetésre.

A tankörökben a digitális megjelenésről, dokumentálásról, fotózásról, mint az építészeti mondanivaló egy kommunikációs csatornájáról, külön beszéltünk. A hallgatók az első órától kezdve alkotásaikat lefotózták, az alkotási folyamatokról videókat készítettek. Az elkészült anyagokról az esztétikán túl az építészeti alkotással összefüggésben is beszélgettünk. Fényképkészítési workshopokat tartottunk, ahol a megmutattuk, hogy a zsebünkben lévő telefonnal is lehet megfelelő minőségű modellfotókat készíteni. Ebben az esetben is, mint a közösségi médiánál, egy jól ismert dologról van szó, aminek sokoldalúságát csak fel kellett villantani. 

Aylin Söğüt: Családi ház - Lakóépülettervezés, alaprajz

 

A két tervezési tárgyban együttesen a nagyszámú különböző feladat volt, ami lehetőséget adott a nagymennyiségű alkotás megjelenésére. Ez a két dolog együtt inspirált és segített a @studioweiszkopf elindításában. Egyfelől rendszeres, állandó minőségű tartalom tudott megjelenni a profilon, másfelől ez a tartalom kellően heterogén volt ahhoz, hogy a Műegyetem építészhallgatóin túl, más, építészet iránt érdeklődő számára is releváns tudjon lenni.

Hallgatói portfóliók a Térműveletek kiállításon a FUGÁban - Térkompozíció
3/52
Hallgatói portfóliók a Térműveletek kiállításon a FUGÁban - Térkompozíció

A Térkompozícó elsőéves tervezési tárgy kiírója és tárgyfelelőse Fazekas Katalin DLA, a Középülettervezési Tanszék tanársegédje, a tárgy oktatásában segítségemre voltak Kiss Luca és Novák Sándor építészek. A Lakóépülettervezés másodéves tervezési tárgy kiírója és tárgyfelelőse Vincze László DLA, a Lakóépülettervezési Tanszék docense, a tárgy oktatásában segítségemre voltak Baktay Andrea, Andrei Durloi és Szőke Zsófia építészek, valamint Siavash Dadpour és Nouras Hamdan negyedéves építészmérnök hallgatók.

 

Weiszkopf András
A szerző építész, tanársegéd, a BME Lakóépülettervezési Tanszék munkatársa.

Szerkesztette: Kovács Dániel

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk