Helyek/Infrastruktúra

Két év után ma adják át a Morandi híd utódját

1/1

Kép forrása: carcar.news

?>
Kép forrása: carcar.news
1/1

Kép forrása: carcar.news

Két év után ma adják át a Morandi híd utódját
Helyek/Infrastruktúra

Két év után ma adják át a Morandi híd utódját

2020.08.03. 14:54

Cikkinfó

Szerzők:
Pleskovics Viola

Földrajzi hely:
Genova, Olaszország

Építészek, alkotók:
Renzo Piano

Címkék:
gyász, rehabilitáció

Az építkezést a katasztrófa azóta is tartó vizsgálatai, valamint a pandémia is hátráltatták, ennek ellenére rekord idő alatt készült el Genova talpraállásának jelképe.

Az egyik legforgalamasabb olasz autópálya, azaz az A10 részét képező Morandi híd betoszerkezete szinte pontosan két évvel ezelőtt, 2018. augusztus 14-én roskadt össze, mely szerencsétlenségben 43 ember vesztette életét és amely az utóbbi idők egyik legtragikusabb, statikai okokból eredő katasztrófája volt Euróapában.

A Polcevera folyó felett haladó átkelő 1963 és 1967 között épült, nevét tervezőjéről, Riccardo Morandiról kapta. Az új évezredre a terület a régió egyik legforgalmassabb és legfontosabb összeköttetésévé vált, mely a híd számára  a tervezettnél nagyobb megterhelést jelentett. A baleset után Genova keleti és nyugati kapcsolatának hiánya számos vállalkozásnak okozott aztán komoly bevétel kiesést, amely helyzeten a koronavírus csak rontott, így Genovának a vártnál is komolyabb gazdasági visszaesést okozott e híd hiánya.

2019. június 28-án Marco Bucci polgármester jelenlétében robbantották fel a megroncsolódott struktúra maradványait, hogy egy új hidat tervezhessenek a helyére. A munkára nem hirdettek nyílt pályázatot, pedig számos terv megfogalmazódott az esetet követő hetekben, köztük Santiago Calatrava is vállalkozott a feladatra. A munkát végül szintén egy önkéntes kapta meg, ráadásul nem más, mint a város világhírű építésze, Renzo Piano, kinek irodájának központja jelenleg is itt van és Ő maga is Genova mellett született.

Renzo egy látszólag ultra vékony, ám statikailag rendkívül fejlett acél viaduktot tervezett városának, amelynek megjelenése ugyan rendkívül egyszerű és visszafogott, technológiájában mégsem erről van szó. Nagy teherbírású, high-tech acél és beton szerkezetű architektúra épült fel, melyet tizenkilenc pillér tart, a sávok mentén pedig 43 fényforrás sorakozik, melyek az áldozatoknak állítanak emléket esti fényeikkel.

A híd már a tavalyi évben javarészt elkészült, viszont azóta folyamatosan, több ezer tonnás teszteléseknek vetteték alá, melynek részeként több tucat megrakott teherautó vonult fel felületén az elmúlt hónapokban. Az áldozatok hozzátartozóit tiszteletben tartva nem tartanak ünnepélyes ceremóniát a rekord idő alatt elkészült épület szalagátvágásához. Sergio Mattarella olasz köztársasági elnök a sajtó szerint zártkörű találkozót tart az áldozatok hozzátartozóival, majd elsőként Ő maga halad át utasként a viadukton 18:30-kor.  A családtagok a 10 nap múlva tartandó évfordulón jelennek meg nyilvánosan, a valódi forgalom pedig 5-én indulhat meg az immáron új nevet is viselő, Genova San Giorgo híd újtán.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk