/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épületek/Középület

Közönségvonzó, közösségépítő – a szegedi Dóm

1/58

Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs

?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László
?>
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László
?>
liturgikus tér, kereszthajó - Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László
?>
liturgikus tér az oltártól - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László
1/58

Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs

Közönségvonzó, közösségépítő – a szegedi Dóm
Épületek/Középület

Közönségvonzó, közösségépítő – a szegedi Dóm

2015.12.23. 11:00
MÉD

Projektinfó

Szerzők:
Garai Péter

Földrajzi hely:
Szeged, Magyarország, _Magyarország

Építészek, alkotók:
Gunther Zsolt, Csillag Katalin, Váncza László

Szegedi Dóm turisztikai vonzerővé fejlesztése

Tervezés éve:
2012

Építés éve:
2015

Stáblista

vezető építész tervező: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László
projektvezető: Békesi Tamás, Kolláth Zsuzsanna, Pataj Orsolya
építész munkatársak: Garay Dorottya, Kiss Anna Sára, Fehér Zsombor, Lang Zoltán, Váncza Márk társtervezők

tartószerkezet: Puskás Balázs, TERRAPLAN'97 Mérnökiroda Kft.
épületgépészet: Bukovics János, G&B Plan Kft. Épületgépész Mérnökiroda
épületvillamosság: Kun Gábor, Hungaroproject Mérnökiroda Kft. 
tűzvédelem: Nagy Béla, Tűzterv Bt.
épületszerkezetek: dr. Dobszay Gergely, dr. Kakassy László, Kakassy és Társa Mérnöki Kft.
akusztika: Fürjes Andor, aQrate Kft.
kertészet: Kapás Enikő, Departer Kft. 

diagnosztika:
előkészítő munkarészek (művészettörténet): Bor Ferenc 
generál koordinátor diagnoszta: Németh Csaba, 3C Kft.
talajmechanika: Ács Endre Kelemen, 3C Kft.
tartószerkezet diagnosztika: Laczkovics János, 3C Kft.
épületszerkezet: dr. Dobszay Gergely, dr Kakassy László, Kakassy és Társa Mérnöki Kft.
festő-restaurátori és üveg mozaik diagnosztika: Brutyó Mária, Forrai Kornélia, Jeszeniczky Ildikó  
generálkivitelező: West Hungária Bau Építő Kft. és Kalotherm Zrt. konzorcium 
 
régészeti és restaurálási munkálatok:
régészet: Lajkó Orsolya, Szarka József, Móra Ferenc Múzeum, Szeged
festő-restaurátorok: Verebes Dóra, Seres András, MentArtis Kft.
ólomüveg-restaurátor: Hefter László, Hefter Brúnó, Hefter Üveggaléria és Stúdió Kft.
üveg mozaik restaurátor: Verebes Flóra, Horváth Ferdinánd, MentArtis Kft.
fém-restaurátor: Páhi Attila, Cellin-Art Kft.
fa-restaurátor: Győri Mihály, Framart Kft.
kő-restaurátor: Kovács Attila, Ancien Bt. szilikát (tégla)-restaurátor: Csáki Klára, Csáki és Társa Bt.

megbízó: DÓM Fejlesztő- és Turisztikai Szolgáltató Szervezet
generáltervező: 3h építésziroda, Váncza Művek Építészeti Műterem

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Várhatóan év végéig birtokba vehetik a látogatók a szegedi Dóm közösségi térsorként újraértelmezett altemplomát, illetve a felvezető lépcső és előtér alatt kialakított új fogadóteret. A rendkívül összetett projekt Csillag Katalin, Gunther Zsolt és Váncza László vezető tervezők koncepciója mentén valósult meg, érzékeny kapcsolatot teremtve múlt és jelen között.

Manapság a hazai műemlékek - azon belül is kiemelten az egyházi értékek - megújulásának egyik fő lehetőségét az uniós vagy állami pályázatok jelentik, a rendszer minden árnyoldalával együtt (aránytalanul nagy bürokrácia, nehézkes menet közbeni módosítás, feszített kivitelezési idő, rögzített költségkeret és szigorú elszámolás). Bár sokszor kevésbé látványos, de országszerte kisebb-nagyobb templomok sora, sőt egy-egy kiemelt emlék is megújulhatott már az elmúlt években ilyen módon. 

A dél-alföldi város, Szeged jelképének számító, tekintélyt parancsoló szakrális épület az 1879-es nagy árvíz utáni évtizedekben született meg, egy barokk stílusúvá alakított templom helyén, amely bontását az akkoriban kialakuló műemlékvédelem hosszas viták után, 1925-ben hagyta jóvá. Egyedül a Dömötör-torony menekülhetett meg, az is csupán Móra Ferenc és Cs. Sebestyén Károly közbenjárására. A Dóm építésének terve már az árvíz után felmerült, a megvalósítást azonban az elhúzódó gyűjtés, a többfordulós pályázat és az első világháború hátráltatta, végül a szegedi „Votivkirche" (Fogadalmi templom) több ütemben, 1913-1914 és 1923-1926 között készült el, ünnepélyes felszentelését 1930. október 24-én tartották. A Schulek Frigyes terveit átdolgozó Foerk Ernő - a bécsi Friedrich Schmidt kiváló tanítványa - megtartotta a súlyos, ünnepélyes neoromán architektúrát, a belső részletekben és szerkezetekben azonban már a bontakozó modernizmus szellemisége is felbukkant. Az áttervezés során a megrendelő számára jelentős inspirációt jelentett a Bécs X. kerületében (Favoriten) található Franz von Neumann tervezte Páduai Szent Antal-templom (Antonskirche), elsősorban tömeg- és neoromán formálása miatt; ezt Tóth Mihály városi főmérnök európai útja során személyesen is meglátogatta. Hazánk negyedik legnagyobb templomának mostani felújítása a helyszín középkortól huszadik századig ívelő, gazdag történeti rétegeit próbálja értelmezni és folytatni a városszövet e kitüntetett elemének történetét; hangsúlyozottan kortárs, de a múlthoz mégis ezer szállal kötődő módon.

Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
1/58
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs

A projekt résztvevői fő célként a Dóm eddig alulhasznosított tereinek méltó, közönségvonzó-közösségépítő funkciókkal való megtöltését határozták meg, az egyház emberek felé történő nyitásának jegyében. „Szinte paradicsominak nevezhető állapot az, amikor a megbízó az építész teljes tudáspalettáját felhasználva, kezdettől fogva közös vízióalkotás során, folyamatos iterációval alakítja ki a végleges elképzelést és ahhoz következetesen ragaszkodik. A hosszas együttgondolkodás során sikerült az igényelt turisztikai programot integrálni a téri és liturgikus koncepcióba" – emlékszik vissza a tervezés időszakára Gunther Zsolt. A 2012-ben indult tervezés és előkészítés időtartama a vártnál hosszabbra nyúlt, ez azonban az elképzelések érlelődése, kristályosodása szempontjából pozitív hozadék volt. A kivitelezés végül 2014 nyarán indult meg.

Mivel a teljes egészében uniós finanszírozású projekt számos részfeladatból tevődött össze, a közösen készített koncepció és engedélyezési tervek után a kiviteli tervek koordinálását a vezető tervezők felosztották egymás között. Így Váncza László építész irányítása alatt készült az altemplom, a kiállítótér, a Dömötör-torony, valamint a kupola, a négyezeti tornyok és a főhomlokzat felújítása, míg a 3h építésziroda (Csillag Katalin és Gunther Zsolt) vezette az új fogadótér építését, a Dóm előterének és liturgikus terének átalakítását, valamint a nyugati torony és a püspöki kert megújítását.

Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
4/58
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs

A legnagyobb horderejű beavatkozás a Dóm előterében, a felvezető lépcső környezetében történt. A szabadtéri színpad hatvanas évekbeli alépítményének bontása során, a főhomlokzat előtti keskeny sáv feltöltéséből előbukkant a 11-13. századra datálható templom későbbi építési periódusának 15. századi támpilléres szentély-részlete, amelynek meglétét a régészek korábban is feltételezték. A maradványok megtalálása átírta a készülő terveket. A megőrzött falak a terepszint alatti bővítmény vasbeton szerkezetének elkészülte után eredeti helyükre kerültek vissza. (A feltöltés ismeretlen szilárdsága és a szükségszerű talajvíz-süllyesztés műszaki következményei, valamint az óriási tornyok stabilitásának megőrzése behatárolta a régészeti feltárás időtartamát.)

A látogatók által immár testközelből érzékelhető, körbejárható „középkori szelet" - a burkolatban megjelenő hipotetikus kiegészítéssel együtt - segít értelmezni a téren álló Dömötör-torony pozícióját az egykori templomon belül, újra bekapcsolva azt a hely szakrális erőterébe. A szintkülönbségek, a szerkezeti rétegvastagságok és a belmagasság követelményei együttesen határozták meg az új fogadótér vasbeton dobozának padlószintjét, amely nagyságrendileg a középkori járószint közelében található. A torony előlépcső alatti térből láthatóvá vált téglafelületei rossz állapotuk miatt speciális vegyszerrel kezelt, barnított acéllemez előtét-burkolatot kaptak, amely négyzetes perforációi és kortárs hangvétele révén irányítja rá a figyelmet a mögötte felsejlő eredeti falszövetre. Ide, a tér nyugati tartományába, a középkori maradványok közelébe került a „zarándok büfé", a középső részt a kegytárgybolt, míg a keleti végét a vizesblokk és a kiszolgáló helyiségcsoport foglalja el.

A tervezők koncepciója szerint a középkori építés monolitikus módja, anyagszerűsége és egyszerű térképzése párhuzamba állítható a modernizmus törekvéseivel, így a hasonló viselkedésmód mentén áttételesen kapcsolatba hozható a régi és az új. A Dömötör-torony belső tere felülről függesztett, fekete acél csigalépcsőt kapott, amely felső szintjéről a teljes vertikális tér áttekinthető, közbenső födémek nélkül. Az egykori szinteket felfelé haladva egyre simább vakolattal képzett felületek jelzik. Aba-Novák Vilmos 1931-ből származó, a Dömötör-torony Dóm térről nyíló alsó szintjén kialakított keresztelőkápolna freskóit - mellyel a mester az alkotás évében a páduai Egyházművészeti Kiállításon aranyérmet nyert - restaurálták.

Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
21/58
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs

A Dóm déli tájolású főhomlokzatával párhuzamosan - a korábbi podeszt által meghatározott kontúrokon belül - jelentős terepszint alatti bővítés készült, amely a templom főtengelyére merőleges, a korábbinál erősebb hangsúlyt adva az Oskola utca felőli megközelítésnek. A fogadótér lejáratai a felvezető lépcsők mellett kétoldalt „bújnak meg", alig észrevehetően, szervesen simulva az összképbe. Szembeötlő változás az emelt előterét szegélyező új kőkorlát, amelynek acél rácsbetétei a homlokzaton fellelhető alapformák (kör és kereszt) absztrahálása révén keletkeztek, ezáltal kapcsolatot teremtenek az épület részleteivel. Az azonos anyagból - süttői mészkő - készült korlát, lépcső és térburkolat homogenitást, időtállóságot sugall, az előtér padozatán a Rerrich Béla nevéhez fűződő tér mintázata köszön vissza.

Az újrafogalmazott felvezető lépcsők alatti feltöltés eltávolításával új átmeneti terek jöttek létre, amelyek a fokok közötti vízszintes hasítékokon keresztül fényt és levegőt juttatnak az üvegfallal elválasztott fogadótérbe. A vasbeton szerkezetű feljárók és a tömbkő fokok sorának látványa együttesen gazdagítja a logikusan szerkesztett, visszafogott fogadóteret. Ennek főbordái és pengepillérei az altemplom elrendezéséhez igazodnak, egyszersmind a Dóm építésének korában elterjedő modern, pillérvázas terek hangulatát idézik - áttételesen. A födémmezők szerkezeti rendjére játszik rá a peremekbe rejtett világítás is, ettől egyedül a büfé lelógatott lámpatestjei térnek el.

Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
41/58
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs

Igazi különlegesség, szakmai „csemege" a fogadótér és az altemplom összekapcsolása, ahol az építészek számára a fő kihívást az új alulbordás födém és a meglévő boltozatos tér közötti átmenet megteremtése jelentette. A választott torzfelület jól idomul az átvezetéshez és a két épületrész közötti szintkülönbséghez. A vasbetonból precízen zsaluzott forma a hatvanas-hetvenes évek kísérletező építészetét juttatja eszünkbe, amelynek hazánkban is számos nívós példája született. Az altemplom vaskos pillérekkel és szegmens hevederívekkel tagolt boltozatos tere a korábbi alárendelt hasznosítás miatt vakolatlan nyerstégla falakkal rendelkezett, azonban a tervezett kiállító- és rendezvénytéri funkció miatt egységes, neutrális hatású fehér felületképzést kapott, amely egyszerű és tágas hatást kelt. Ehhez járul még a szürkés tónusú, speciális műgyanta adalékos padlóbevonat.

A templom észak-déli főtengelyét felszabadítva, a tér jelentős részét az egyházmegyei múzeum állandó kiállítása tölti majd meg, a tárgyak filigrán fekete vázzal épített tárlókba kerülnek. A korábban ötletszerűen terjeszkedő urnatemető a szentély alatti területre koncentrálódik, míg a kitüntetett díszsírhelyek (pl. Klebelsberg Kunó, Foerk Ernő) eredeti helyükön maradtak, a környezetükben lévő téglafelületekkel együtt. A patinázott réz ajtóval lezárt térelhatárolásnak és a melléklépcsőknek köszönhetően a kolumbárium önállóan, a szentmisék zavarása nélkül, kívülről is megközelíthető.

Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
9/58
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs

A tervezők számára nehéz kérdést jelentett az épület meglévő ornamentikájához való viszonyulás meghatározása. A Dóm belső terének súlyos, gazdag díszítőfestése látszólag a középkort idézi, valójában saját korának érzelmi túlfűtöttsége képeződik le benne. Jajczay János művészettörténész 1938-ban így írt a historizáló templomokról „A megszentelt Pest-Buda" című könyvében: „Ezeknek a templomoknak is van különös áhítatos hangulatuk, bár ez korántsem egyezik a román, gótikus stb. korok templomainak igézetével." Megállapítása országos szinten is megállja a helyét, annál inkább, mivel Schulek és Foerk is elsősorban fővárosi építész volt.

A koncepcióalkotás során egyértelművé vált, hogy valamilyen mértékű díszítés megjelenése kívánatos lenne az újonnan létesülő közönségforgalmi terekben is. Erre az ösztönzést - az ilyen irányú kortárs trendek mellett - a teljes sterilitás elkerülése és egyfajta otthonosság-érzet megteremtésének igénye adta. Ennek egyik jele a Dömötör-torony már említett perforált, patinázott acél előtétfala, amely belsőépítészeti elemmé teszi, elrejti és „kikönnyíti" a monolitikus téglafal látványát. Jóval szembeötlőbb a fogadótér pultjának kék-fehér színvilágú, növényi ihletésű indás mintázatú, kézzel készített, öntött cementkötésű lapburkolata, amely ornamentikájában nem kötődik a Dóm ikonográfiájához, emiatt kissé idegenül hat a homogén fehér térben.

Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
48/58
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs

A liturgikus koncepció gerincét a székesegyház belső terének részleges átalakítása, azon belül is az oltár és a felette lévő díszes baldachin áthelyezése adta, amely püspöki kezdeményezésre valósult meg. A tér szakrális fókusza a szentélyből a négyezeti kupola alá került, hangsúlyozva a latin kereszt alakú tér centrumát. Mindehhez a legfőbb inspirációt a római Szent Péter-bazilika elrendezése jelentette. Az új oltár a Dóm padozatával egyező ruskicai fehér márványból készült, amelynek különlegességét az oldalakat terítőhöz hasonlóan beborító, kasírozott kőcsipke adja. A 1,5 cm vastag elemekből képzett ornamentikát a Szegedi Szűrös Madonna öltözetén megtalálható dél-alföldi hímzésminta ihlette. A liturgikus tér új eleme ezáltal - a mintázat jellegéhez hasonlóan - szolid helyi utalással gazdagodik és el is különül környezetének historizáló díszítményeitől. Az egynemű anyagnak köszönhetően az oltár megjelenése távolról nézve homogénnek tűnik, részletgazdagsága csak közelről tárul fel.

A mintegy 54 tonnás, szintén ruskicai márványból faragott baldachin mozgatása speciális eszközöket (emelő- és sínszerkezet), valamint komoly tervezést és időbeli ráfordítást igényelt. A főkapun belépve a templomba, a Foerk Ernő tervezte baldachin látványa változatlannak tűnik, csupán a fokozatos közeledés révén érzékelhető az „előbbre hozott" elrendezés. A négyezet alatt állították fel Gálhidy Péter szobrász fa körmeneti keresztjét, benne aranyozott bemarással, amely hullámzó hasítékként jelenik meg. A katolikus hagyományhoz képest szokatlan módon, test (korpusz) nélkül, utalva a megváltás és feltámadás transzcendenciájára.

Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
52/58
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs

Az áthelyezés során a hívők három oldalról vehetik körül az oltárt – ez az elrendezés a protestáns térformáláshoz, szellemiséghez közelít. Ehhez kapcsolódva a kereszthajókba új, egyedi tervezésű, egyszerű vonalvezetésű, pácolt amerikai dió anyagú ülőbútorok kerültek. Az új padok illeszkednek a Dóm enteriőrjének színvilágához, de különböznek is az eredeti vörösfenyő padsoroktól. A mobíliák bővíthető, variálható családként készültek, azonos formálási elvek mentén. Jellegzetességük az egyenes hátlap belső oldalán kialakított, enyhén íves támlafelület. A korábban kegytárgyboltként működő püspöki sekrestye visszakapta eredeti rendeltetését, itt is új, barnára pácolt bútorok vannak.

A keleti torony alatti, baptisztériummá átalakított Segítő Szűz Mária-kápolnában helyezték el a Dömötör-toronyból származó keresztelőkutat és a nyugati torony alatti Szent Demeter-kápolnához hasonlóan fehérített tölgyből készült, könnyed hatású bútorokkal rendezték be. A templombelsőt beborító - Muhits Sándor, Márton Ferenc és Patay László nevéhez kötődő - falfestmények károsodott részeit restaurálták. A félköríves záródású szentélyben - amelynek diadalívéről tekint le a Szűrös Madonna - ún. „Szentség-kápolnát" alakítottak ki, amely az ide látogatók számára az elcsendesedés egyik fő helye lehet. A régi, háttalmiséző oltár tömbje a közeljövőben átépül: a tabernákulum (szentségtartó) megmarad, elé a két szélső elemből egy újabb, kisebb méretű oltár készül. A korábban raktárként használt körüljáró terében a papok számára öltöző- és meditáló teret hoztak létre, amely hangulatában az altemplom fehér, letisztult világához kapcsolódik.

Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
5/58
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs

A felújítás koncepciójában kiemelt szerepet kapott a Dóm közösségi funkcióinak erősítése, ezen belül olyan terek létrehozása, ahol 10-15 fős csoportok gyűlhetnek össze akár hittanórára, biblia-tanulmányozásra, lelkigondozásra vagy egyéb más foglalkozásra. E találóan „közösségi kohóknak" elnevezett helyiségeket a nyugati torony két szintjén, az újonnan megnyitott kilátóba felvezető háromkarú lépcső „ölelésében" alakították ki; további két szint eredeti formájában, „üresen" maradt.

A felülvilágítóval ellátott, felfelé trapézszerűen szűkölő terek formáját a befogadó toronytest enyhén befelé dőlő, alulbordás vasbeton födémekkel megosztott, modern hangvételű enteriőrje inspirálta. A beépített bútorként megfogalmazott, könnyűszerkezetes tereket hőszigeteléssel és perforált akusztikai burkolattal látták el, a meglévő struktúrát csupán csekély mértékben terhelve. A 81 m magas torony legfelső erkélyéről különleges panoráma nyílik Szeged belvárosára, hasonlót eddig - bár jóval alacsonyabbról - a Szent István téri víztorony erkélyeiről csodálhattak meg az ide látogatók.

Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs
19/58
Szegedi Dóm - építész: Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Váncza László - fotó: Danyi Balázs

Bár a tervezési program jelentős része új terek létrehozásáról és a meglévő enteriőr átalakításáról szólt, a közel 2,2 milliárdos pályázat költségvetéséből jutott a főhomlokzat, a kupola, valamint a négyezeti tornyok helyreállítására is. „Már az elején nyilvánvalóvá vált, hogy a teljes külső rekonstrukció nem valósítható meg a rendelkezésre álló forrásból. A megvalósult részleges felújítással megadtuk az alaphangot, kipróbáltunk egy módszert, amely hosszútávon folytatható" - foglalja össze a helyzetet Gunther Zsolt.

Nehézséget jelentett, hogy a kiviteli tervezéssel párhuzamosan zajlottak a homlokzatok állapotát feltáró diagnosztikai vizsgálatok, továbbá folyamatosan pontosítani kellett a rendelkezésre álló felmérési terveket. Meglepően sokféle anyag található a külső felületeken (mozaik, sgraffito, tégla, kő, vakolat), amelyek mindegyike más-más beavatkozást és módszert igényelt. Ezek közül meghatározó a klinkertégla burkolat aránya, amely az elmúlt évtizedek során erősen károsodott, főként a környezeti hatások és a hetvenes években végzett szakszerűtlen pótlások, kiegészítések következtében. Az utólagos cserék mellett a javításokat speciális téglapótló anyaggal végezték, valamint a főkapu feletti, 12 apostolt ábrázoló mozaikokat is restaurálták. Jelentős mennyiségű kőelemet, díszítményt sikerült újjávarázsolni. A templom korának összművészeti alkotásaként épült fel, így most is számos szakma mesterei működtek közre a külső részleges megújításában.

A Szegedi Dóm mostani felújítása azt példázza, hogy létezik olyan tervezői hozzáállás, amely a múlt sokrétű örökségét érzékeny utalások révén képes továbbszőni és integrálni a kortárs formavilágba.

Garai Péter

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Városépítészet

WEKERLETELEP // Egy hely + Építészfórum

2020.10.28. 14:46
00:06:33

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk