/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Programok

Térkompozíció - a BME építészhallgatóinak alkotásai

1/2

?>
?>
1/2

Térkompozíció - a BME építészhallgatóinak alkotásai
Programok

Térkompozíció - a BME építészhallgatóinak alkotásai

2008.03.25. 09:21

Eseményinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Esemény kezdete:
2008.04.01. 15:00
Esemény vége:
2008.04.18. 16:00

Vélemények:
1

Kiállításmegnyitó a HAP Galériában: április 1. 18 óra

A térkompozíció c. tárgy második kurzusának kiállítása a HAP Galériában (Budapest II., Margit krt. 24.)

Megnyitó: 2008. április 1. 18.00 óra

A kiállítást megnyitja: Cságoly Ferenc DLA

 

1/2

 

Térkompozíció
A Budapesti Műszaki Egyetemen átalakulóban van az építészoktatás. Az új képzési rend első kreatív tárgya a térkompozíció. Hivatása, hogy a középiskolából frissen kikerült hallgatókat bevezesse a forma- és téralkotás világába.

A kreativitást fejlesztő absztrakt térképzési feladatok megoldása kötött méretű, térbeli modellekkel történik. A gyakorlatok során az első éves hallgatók megismerik az építészeti téralkotás sajátosságait, lehetőségeit, az építészeti terek emberre és környezetre gyakorolt hatását. Az így megszerzett ismeretek a későbbi félévek tervezési gyakorlataihoz adnak alapozást.

1. feladat: a monolit
2. feladat: a barlang
3. feladat: tér a térben
4. feladat: átmeneti tér
5. feladat: kompozíció, zenére
6. feladat: zárthelyi, a fény témakörében

1. feladat: „A MONOLIT", „TÖMEG A TÉRBEN"
A hallgatóknak 3 db tömör kockát kell készíteni különböző anyagokból. Egyet –mindenki számára kötelezően- egy db 70x100 cm-es mikrohullámú hullámlemezből kell réteges ragasztással összeállítani. A két másik kocka anyaga szabadon válaszható. Ennek a feladatnak egyik célja az, hogy a hallgatók tudatosan közeledjenek az anyagok felé, és tudatosan alakítsák azokat, figyelembe véve a felhasznált anyag sajátosságait. A feladat másik célja az ötletesség fejlesztése, a fantázia felszabadítása. A felhasznált anyagoknak csak a fantázia merészsége szabhat határt.

A hegyhez fűzhető asszociációk:
a hegy hatalmas (monumentális!), tömör, mozdíthatatlan. A hegy kortalan tekintéllyel bíró.

Jelentéssel bíró hegyek:
Olympos, Ararát, Sysiphos, üveghegy
Munka során összefüggéseket lehet keresni az anyag szerkezete és tulajdonságai közt: mit jelent a porózus anyag, apró szemcsés, tömör anyag, réteges anyag. Az anyagnak van tapintása, szaga, vizuális megjelenése súlya. Ezek milyen többlet jelentést adhatnak a tárgynak. Vannak ember által emelt "hegyek": Bábel, zikkurat, halomsír, piramis, sztupa, monumentális épületek

2. feladat: „BARLANG", „TÉR A TÖMEGBEN"
A hallgatóknak modellezni kell egy tömegbe vájt teret (barlangot). A modell külső mérete az első feladatnál már megszokott módon meghatározott, melynek belsejébe vájva alakul ki az „én barlangom". A feladathoz tartozik a kivájt terek tömegszerű megjelenítése is, azaz tulajdonképpen két réteges modell készül, egy a tömegbe vájt térről, és egy ennek a térnek a tömegszerű –inverz- képéről. Mivel a tömegbe vájt tér modellje elsődlegesen a tömeget mutatja, a hallgató fantáziájára és kreatív készségére van bízva, hogy hogyan tudja mégis érzékelhetően megmutatni a belső teret.

A barlang, mint ősminta jelen van az építészetben:
a történelem során készültek halomsírok, földbe süllyesztett kunyhók, sziklába vájt lakások és sírhelyek, kazamaták, a kortárs építészet megjelentek a "barlang-házak".
A barlang sajátosságai, jellemzői: a barlang, anyaghiány a tömegben. A barlang bejárata az anyag és anyagtalan határán létrejövő tér. A barlang megismerése egyfajta lineáris megismerés melyben térformák nyújtanak tájékozódást, léptéket a tér megismeréséhez. A barlanghoz fűződő asszociációk: a befelé fordulás, a külvilág kizárása, magány és titokzatosság.

3. feladat. „ODABENT"

A feladat alapja a kocka, mint képzetes síkokkal határolt alaptér. Ezen a képzetes burkon belül kell térfalakkal határoltan belső teret, belső térrendszert képezni. A tér szólhat hangulatokról, személyekről, bármiről. Az egyetlen igazán fontos módszertani megkötés az, hogy csak belső térről - terekről legyen szó.

Iránymutatók lehetnek a népi építészetben található: egyszerű alapelvek, nagyjából szabályos formák, és a "nőtt" jelleg. A történeti építészetben fellelhető: rend, azaz tervezettség, a geometriai szabályok, szimmetria tengelyek,a hierarchia, lokális szabálytalanságokkal tördelve. Illetve a modern építészet térképzésének vívmányai:
az áramló tér, szabad alaprajz illetve metszeti térrendszerek, az ortogonális rend felszámolása, és végül mobil tér.

4. feladat: „ÁTMENETI TÉR"
A feladat a téri átmenet modellezése kint és bent között. Ez történhet statikus téri formaként egy meghatározott átmeneti térforma alkotásával, vagy dinamikus térsorként mely a kint és a bent végállapotokat köti össze.

Mi az átmeneti tér?
A teljesen nyitott külső tér és a teljesen zárt belső tér, mint két véglet között megjelenő, valóságosan vagy vizuálisan kisebb-nagyobb mértékben nyitott tér. Jellegzetes átmeneti terek árkád, tornác, fedett nyitott terek, fedett, félig-zárt terek, a „sztoa" típusú terek.

Mire jó az átmeneti tér?
Lehetővé teszi a két végletes alaphelyzet jellemzőinek finom keverését ("kint is vagyok, bent is vagyok"), mint pl. szabadság, nyitottság-védettség vagy természet-civilizáció. Eszköz a ház és a környezete közti kapcsolat alakítására, pl. előkészítés a megérkezésre, a ház beleszövése a környezetbe, kontúrjainak feloldása, a ház erőtere, "személyes" burka, védelmi zónája, fennhatóságának kiterjesztése. -

Hogyan képezhetünk átmeneti teret?
A látómező bizonyos területeinek kitakarásával, egyéb térérzékelési módok felhasználásával, építészeti elemek felhasználásával. Fontossá válhatnak a transzparens anyagok, például az üveg.

5. feladat: „ZENE ÉS ÉPÍTÉSZET", „MEGFAGYOTT MUZSIKA"

A hallgatók öt különböző (rövid) zeneművet hallgatnak meg, ebből egyet kiválasztanak és építészeti térként értelmezve megmodelleznek. Az alkotási folyamat alatt senki nem árulhatja el, melyik zenét választotta. A feladat egyik része az hogy a makett alapján visszafejthető –e mely zenemű volt a megmodellezett munka alapja.

A feladathoz tartozik egy kép beadása is. A kép a zeneműhöz és a zenemű által tervezett téri világhoz is kapcsolódik, asszociatív kapcsolat zene és építészet között. Ezt a feladatrészt úgy lehet érzékeltetni, mint egy szavak nélküli, képi tartalomba sűrített műleírást. Ezáltal a kép lehet képzőművészeti alkotás reprodukciója, önálló fotó, vagy rajz, lehet kollázs, vagy montázs, a lényeg a zene és építészet közötti kapcsolat asszociatív megjelenítése.

A zenemű is, az épület is kompozíció. A kompozíció számos jellemzője más-más módon, de mindkét műfajban érzékelhető. Ilyenek például: szerkezet-rend-hierarchia, arány, kontraszt, ritmus, szabályosság-szabálytalanság, egyszerűség-bonyolultság, díszítettség

Mindkét műfajban értelmezhető karakterek, hangulati jellemzők találhatók: könnyed, vidám - súlyos, komor kecses, finom - monumentális, robusztus dinamikus, mozgalmas - statikus, merev világos - misztikus nyugodt - zaklatott lágy - kemény stb.

6. feladat: „A FÉNY"
A hatodik feladat témája a fény, mint az érzelmek kifejezője az építészetben. Milyen hatása van a fény bőségének és szűkösségének, a különböző fényforrásoknak, a különböző fényerősségeknek stb.

A fény ősidők óta jelen van az építészetben. A fény mint téralkotó. A fény tereket, és hangulatokat teremthet.

A fény-árnyék, a fény hiánya, fontos eszközévé válhat az építészeti téralkotásnak. Az árnyék nem más mint elvétellel létrejövő kompozíció. Az építészetben fontos szerepet töltenek be a fény és árnyék hatások a templomokban, múzeumokban, kiállítótereknél, illetve akár az átmeneti tereknél is.

Vélemények (1)
miklosit
2008.03.25.
10:13

http://www.epiteszforum.hu/node/3721

2003 szeptember

Új hozzászólás
Helyek/Városépítészet

WEKERLETELEP // Egy hely + Építészfórum

2020.10.28. 14:46
00:06:33

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk