/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Pályázatok/Nemzetközi

Tervezd meg Liberlandot: pályázat egy majdnem szomszédos kvázi mikroállamra

1/1

?>
1/1

Tervezd meg Liberlandot: pályázat egy majdnem szomszédos kvázi mikroállamra
Pályázatok/Nemzetközi

Tervezd meg Liberlandot: pályázat egy majdnem szomszédos kvázi mikroállamra

2020.06.08. 12:20

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Liberland, Horvátország, Szerbia

Építészek, alkotók:
Patrick Schumacher

Beadási határidő:
2020.10.16. 23:00

Az interneten 2015-ben futott nagyon Liberland története: a vitatott státuszú, elvileg sehova sem tartozó dunai szigeten Horvátország és Szerbia között egy cseh aktivista kiáltott ki senki által sem elismert, libertariánus miniállamot. A lakatlan, infrastruktúra nélküli szigetecskére 2016-ban már rendeztek egy tervpályázatot, és most újabbat írtak ki, a zsűriben pedig főszerepet kap napjaink egyik leginkább autoriter, kapitalizmus-hívő építésze, Patrick Schumacher. 

A Liberland alapításának helyszíneként szolgáló Duna-sziget körülbelül hét négyzetkilométeres, Gibraltár-méretű terület, a bácskai Apatintól körülbelül tíz kilométerre, amely jelenleg Horvátország igazgatása alatt áll. A horvát álláspont szerint Szerbia része, a szerbek viszont nem követelik magukénak – ezt a sajátos jogi helyzetet használta ki a cseh aktivista-politikus, Vít Jedlička 2015-ben az önálló mikroállam kikiáltásához. 

Önmagában a miniállam nem feltétlenül nagy újdonság, hiszen több tucat hasonló kezdeményezést tartanak számon világszerte. Jedlička azonban kortárs problémákra reagál azáltal, hogy hangsúlyosan libertariánus és anarchokapitalista alapokra helyezné az állam működését – azaz „az egyéni és kollektív szabadság, prosperitás és béke" irányába mozdulna, visszautasítva az állami kontrollt. (A hivatalos honlap merész állításait – „Liberland valódi" – némiképp cáfolja, hogy kizárólag az ugyancsak senki által el nem ismert Szomálifölddel sikerült felvennie a diplomáciai kapcsolatokat.)

Liberland ennyiben tehát egy utópisztikus mikroállam, és ennek az elképzelésnek keresnek konkrét építészeti kereteket a most meghirdetett, nemzetközi tervpályázattal. A kiírás olyan nagy lakósűrűségű, intenzív beépítésre vár javaslatokat, amelyek egy „teljesen működőképes, építészetileg kifinomult és intelligens módon adaptív várost" vizionálnak, maximum 120 ezer főnyi lakossal. A pályázóknak javaslatot kell adniuk Napredakra is, amely a Liberland területétől 10 kilométerre fekvő Apatinban épülne fel a mikroállam kapujaként. Az állam alapelvei természetesen az építészetben is érvényesek: nincsenek szabályozási keretek, viszont elvárás a természeteshez hasonló épített környezet, illetve kezelni kell a Duna időszakos árvizeit is.

 

A zsűri tagjai közül a legismertebb Patrick Schumacher építész, a Zaha Hadid Architects vezetője. Schumacher közismerten a szabadpiac nagy híve, több alkalommal is szót emelt az állami támogatás (magyarán a szociális bérlakások) ellen például a lakásépítésben; nézeteit többen az anarcho-kapitalizmussal hozzák összefüggésbe. A zsűri további tagjai között szerepel a mikroállamot kikiáltó Vít Jedlička, valamint Jillian Godsil, Jan Petrš, Bruno Juricic, Vedran Mimica, Shady Albert, Raya Ani, Vera Kichanova és Garet Crossman.

A pályázaton augusztus 16-ig várják a kérdéseket, a beadási határidő pedig október 16. Az eredményt novemberben teszik közzé. Az első helyezésért tízezer, a másodikért 9 000, a harmadikért 8 000, a negyedikért 5 000, az ötödik helyért pedig 4 000 merit díjazás jár. A merit Liberland fizetőeszköze, az amerikai dollárral egyenértékű – a pályázaton azonban nem fizetik ki a díjakat, hanem azokat a díjazottak liberlandi állampolgárságra válthatják át.

Nyitókép: az Andrés Bertoni, León Carpman, Agustina González Cid, Matías Imbern, Agustin Ramonda, Rodrigo Salgado (Lab.Id) által készített pályamű részlete Liberland 2016-os ötletpályázatáról

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk